Företag vill ha betalt för att nixa

7 maj, 2014 i Granskningar

Ett företag som kaller sig Nix Spärrservice ringer svenska mobilanvändare och lovar att de kan slippa försäljningssamtal om de betalar 299 kronor. Trots att det är gratis att ”nixa” sin telefon.

Det riktiga Nix-registret har funnits sedan 1999 och drivs av den ideella föreningen NIX-Telefon, som marknadsföringsbranschen ligger bakom. Hos NIX-Telefon kan alla privatpersoner kostnadsfritt registrera sina telefonnummer för att slippa sälj- och marknadsföringssamtal. Sedan sommaren 2013 gäller registret även mobilnummer, som det från och med februari 2014 också är tillåtet att ringa försäljningssamtal till.

Nu försöker ett företag som kallar sig ”Nix Spärrservice” slå mynt av regeländringen. För bara 299 kronor kan du få slippa alla säljsamtal, lovar telefonsäljarna. Mobilanvändare över hela landet har blivit uppringda. Efter att flera konsumenter hört av sig med frågor påpekade Föreningen NIX-Telefon i ett pressmeddelande den sista mars att de inte har något att göra med, eller sanktionerar betaltjänsten.

När Knyt.se i mitten av april granskar hemsidan nixservice.se som enligt uppgift är knuten till ”Nix Spärrservice”, visar den sig dock vara registrerad av Maltaföretaget Stoppa Telefonförsäljning Limited. Samma företag återfinns då på Föreningen NIX-Telefons hemsida under återförsäljare.

Tore Thallaug är vd på branschorganisationen SWEDMA. Han bekräftar att Stoppa Telefonförsäljning Limited har ett återförsäljaravtal med Föreningen NIX. Syftet med avtalet är att hjälpa andra företag att tvätta sina ringlistor mot NIX. – Vi har blivit förda bakom ljuset, säger Tore Thallaug till Knyt. – Vi kan inte ha en återförsäljare på NIX som samtidigt kör fulspel och rent bondfångeri. Vi kommer att upphäva avtalet med omedelbar verkan.

Så sker också. Men det hindrar inte samtalen från att fortsätta komma.

Ägare och ansvarig på Stoppa Telefonförsäljning Limited är svensken Daniel Eghammar. Han tycker inte att de gör någonting fel. – Du kan exempelvis byta vinterdäck själv, eller betala någon för att göra det. Vi tar in en fullmakt från våra kunder att anmäla dem till NIX-registret.

Tore Thallaug på SWEDMA säger att de kommer agera juridiskt mot er om ni fortsätter använda namnet NIX. Hur ställer du dig till det?

- VI är jättenoga med att säga att vi inte ÄR nix, utan att vi utför en ”nix-service”. De har inget att komma med juridiskt, säger Daniel Eghammar.

I en artikel i Aftonbladet idag pekas ni ut som skojare, och påstås tömma konton genom att dra 295 kronor i månaden från de som lämnar ut sina kortuppgifter. Stämmer det?

- Vi har inte dragit pengar från ett enda kontokort. Det är inte ett abonnemang, och vi drar inte pengar månadsvis. Tjänsten kostar 299 kronor, vilket vi skickar ut en faktura på.

Uppdatering: Efter ett par timmar har Aftonbladet valt ett ta bort artikeln.

Någon som inte håller med om att försäljningen går schysst till är Rebecka Fjälling i Malmö. Hon är jurist och har tidigare arbetat på Konsument Europa. Två gånger samma dag blev hon uppringd på sin mobil. – De hävdar att de samarbetar med Nix-registret trots att det är gratis, och de erbjuder ”Nixspärrservice”. Alltså luras de och använder sig av någon annans goda rykte som verktyg, säger hon till Knyt.

Råkar du ut för ”Nix spärrservice” och ångrar dig har du rätt att göra det. Det säger Magnus Adell på Konsument Europa.- Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du fått hem information om den, exempelvis med en faktura, från företaget. Saknas informationen har du rätt att ångra dig i ett helt år.
- Skriv till företaget på den adress som står på fakturan och meddela att du vill utnyttja din ångerrätt. Spara en kopia på det du skickar så att du har bevis för att du gjort det, säger Magnus Adell.

På den faktura Knyt.se har saknas information om ångerrätten. Betalning ska ske till Brahe Juridik AB. Stoppa Telefonförsäljning Limited har en postadress på Malta. Någon epostadress anges inte, men enligt Daniel Eghammar går info@nixservice.se till kundtjänsten. Enklast är därför att ångra sig dit.

I dagsläget har ”NIX spärrservice” anmälts sju gånger till Konsumentverket och fem gånger till Konsument Europa. Dessutom har enligt Stockholmspolisen flera polisanmälningar lämnats in.

Kommentarsfunktionen är avstängd.