Homepartyt ett koncept som har överlevt

7 maj, 2014 i Handel

Plastbyttor, smink eller ljus till salu hemma i vardagsrummet. Homeparties handlar lika mycket om att umgås som om shopping. Men tillställningarna kan bli dyra när kompistryck lätt tar över, skriver GP. Idén med homeparties föddes med Tupperware i Amerika efter andra världskriget och lockar fortfarande, framför allt kvinnor, att både köpa och sälja via personliga möten i hemmet. Populärast tycks tillställningarna vara en bit utanför storstäderna där butiksutbudet är mer begränsat. Tillsammans med annan så kallad direkthandelsförsäljning omsätter homepartyförsäljningen över två miljarder kronor i Sverige varje år. Enligt ekonomijournalisten Annika Creutzer har konceptet överlevt eftersom det är svårare att tacka nej till köp i hemmiljö jämfört med i en affär, särskilt när det är en kompis som har bjudit in. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.