Ville säga upp sitt abonnemang – fick det förlängt

20 maj, 2014 i Konsumenträtt, Tele- och internet

Alma ville säga upp sitt abonnemang hos Telenor efter att bindningstiden gick ut. Men i kontakten med kundtjänst blev något fel. Eftersom hennes svenska inte är så bra missförstod de varandra och abonnemanget förlängdes i två år till, skriver Metro. Ett skriftligt uppsägningsbrev hjälpte inte heller. Hennes man ringde då och försökte säga upp abonnemanget igen, och förklarade att de inte ville använda mobilen längre. Telenor svarade med att spärra abonnemanget, men skickar fortfarande fakturor. Alexandra Carlsson, pressansvarig på Telenor, säger först att de inte fått in uppsägningen, men tvingas backa när hon får veta att Telenor faktiskt svarat på brevet – och bett Alma ringa kundtjänsten. – Uppenbarligen så har vi brustit i det här ärendet. Det är jätteolyckligt och det kan jag bara beklaga. Enligt Telekområdgivarna, som hjälper konsumenter som har problem med sin operatör, kan en skriftlig uppsägning av ett abonnemang aldrig nekas. – Det absolut bästa vad gäller uppsägningar är att göra dem skriftligen. Operatören kan inte ställa formkrav på en uppsägning och säga att den inte är okej, säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.