Telefonsäljare dras inför domstol

23 maj, 2014 i Tele- och internet

Konsumentombudsmannen stämmer Tommy Viklander som äger Sveanor AB i Karlstad. Enligt myndigheten har han och hans bolag lurat kunder per telefon, skriver Corren. KO kräver att rätten beslutar om ett förbud för både Sveanor AB och Tommy Viklander att fortsätta ringa konsumenter och sedan kräva betalning för tjänster som inte beställts. KO yrkar också att domstolen ska döma ut en marknadsstörningsavgift på 700 000 kronor. KO har begärt in ljudfiler från Sveanor på samtalen med de kunder som känt sig lurade som skulle kunna bevisa att bolaget inte brutit mot lagen. – Men vi har inte fått några sådana, konstaterar Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Förklaringen till detta är enligt ägaren Tommy Viklander att han fått för kort tid på sig. Han säger också att de slutade sälja i februari i år och att han tänker låta säljandet ligga nere över sommaren. – Vi får möta Konsumentverket i rätten, sen får tingsrätten bedöma om vi har gjort rätt eller fel. Problemet här är att jag blir straffad innan jag ens hunnit försvara mig eller än mindre blivit dömd. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.