Jobbet som bryter ner självförtroendet

26 maj, 2014 i Handel

I ett öppet kontorslandskap sitter ungdomar i headset med enkla tygskärmar mellan sig. Vadderingen i skärmarna är för länge sedan urpillad. Telemarketingföretaget där Anna arbetar, ett av en handfull i en mellanstor svensk stad, ser ut som många andra. Det skriver Arbetet 2 500 arbetskamrater har kommit och gått sedan Anna började. Räknar man om företagets 20 fast anställda och betydligt fler timanställda till heltidsjobb uppgår personalstyrkan till ungefär 50 personer. Det betyder att hela personalen har bytts ut 50 gånger under Annas nio år. Tillsammans med Kristian, som har fem års erfarenhet, hör Anna och Per till eliten bland kontorets telefonsäljare. De som klarar stressen och obehaget. – När du just har fått en rejäl utskällning av en kund skulle du behöva 15 sekunder för att vädra ut samtalet ur skallen, säger Per. Det får du inte. Den automatiska uppringaren, dialern, ringer upp en ny kund direkt. Hela tiden visas alla säljares prestationer på vars och ens datorskärm. Företaget säljer tidningsprenumerationer och medlemskap i föreningar, och värvar givare till en av de stora organisationerna för välgörenhet. Anna tycker att uppdragsgivarna borde intressera sig mer för hur telefonsäljarna har det. – Dåliga villkor pressar fram oetiska säljmetoder. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.