Mindre tid för konsumentrådgivning i Dalarna

26 maj, 2014 i Allmänt

När konsumentrådgivaren Lisbeth Ander i Säter går i pension vill arbetsutskottet skära ner konsumentrådgivningen till den miniminivå som rekommenderas av Sveriges konsumenter och Konsumentvägledarnas förening. En större del av rådgivningen får då ske via Konsumentverkets webbplats och telefontjänst, skriver DT. Miniminivån innebär minst en timmers rådgivning i veckan per 10.000 invånare, att kunna erbjuda direktrådgivning fyra dagar i veckan, samt att ha tid för uppföljning av kontakter, statistikföring och kompetensutveckling minst fem timmar i veckan per vägledare. Nuvarande konsumentrådgivning omfattar en heltidstjänst till en kostnad av cirka 500 000 kronor, där Hedemora och Gagnefs kommuner bidrar till halva summan. Avtalen med dem kommer sannolikt att sägas upp och förhandlas om. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.