Skärpta regler för utskälld bransch

26 maj, 2014 i Handel

Regeringen utreder skärpta regler för försäljning via telefon, vilket Konsumentverket kräver. 15 000 jobb försvinner om de genomförs, hävdar branschen. Det skriver Arbetet. – Får man bara ringa dem som aktivt har sagt ja till det blir telefonförsäljning i princip förbjuden, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta, en bransch- och intresseförening för företag som använder telefon som kanal för försäljning. – Omkring 30 000 anställda arbetar med telefonförsäljning. Hälften av dem skulle förlora jobbet direkt. De flesta är unga, och många har utländsk bakgrund. Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket och konsumentombudsman, tror att Kontakta överdriver. – Med våra förslag skulle förtroendet för telefonförsäljning öka avsevärt. Telefonförsäljarna skulle slippa en stor andel samtal där kunden slänger på luren, säger han. – Men mitt uppdrag handlar inte om arbetsmarknadspolitik och sysselsättning. 96 av 100 konsumenter vill inte bli uppringda. Om inte branschen städar frivilligt kommer lagstiftningen att gå åt det håll vi anger. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.