”Veronica Palm (S) banar vägen för sexistisk reklam”

26 maj, 2014 i Handel

Riksdagsledamoten Veronica Palm (S) har nu i veckan gått ut i Aftonbladet och börjat blåsa liv i den gamla idén om att förbjuda sexistisk och könsstereotyp reklam. Problemet är inte att hon med sitt nya ”vallöfte” slår in öppna dörrar, utan att hon genom sin okunnighet i de reella sakfrågorna riskerar att öppna portarna på vid gavel för den reklam hon säger sig vilja förbjuda. Det skriver Sveriges Annonsörer i en öppen debattartikel. Bland annat hävdar man att en lag skulle göra Konsumentverket till tillsynsmyndighet, som skulle driva vidare fall till Marknadsdomstolen. Idag hanterar den självreglerande instansen RO runt 650 anmälningar per år, varav hälften handlar om könsdiskriminerande reklam. RO granskar och lämnar ett utlåtande inom tre månader, något inte Konsumentveerket skulle hinna med. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.