”Pester factor” en faktor att räkna med

2 juni, 2014 i Hälsa, Handel

Den som handlar middagsmat med barnen vet vad som brukar hända när ni köar vid kassan. Frågan är bara om allt det där godiset måste stå där, skriver Mats-Eric Nilsson i en krönika i SvD. Förmodligen har du aldrig hört talas om begreppet pester factor, och ändå vet du precis vad det är. Uttrycket används inom livsmedelsbranschen för att beteckna det tjat som föräldrar utsätts för av sina barn, vilket såväl handlare som producenter ska göra sitt bästa för att utnyttja i butiken. Längs butikens så kallade kundvarv gäller det ju att exponera konsumenten för så många lättsålda produkter med höga vinstmarginaler som möjligt. Och framme vid kassan, när ditt blodsocker är som lägst och de eventuellt medföljande ungarna som tjatigast, möts du följdriktigt av strategiskt utplacerade godishyllor. Storbritanniens största livsmedelskedja Tesco har dock nyligen beslutat att ersätta godiset med nyttigare saker, och Lidl har redan gjort det. Men enbart just i England – där debatten har utspelat sig. Kan det möjligen vara dags för en kampanj även här? Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.