Kritiserar Klarna för dyra bussresor

3 juni, 2014 i Handel

Länstrafiken i Västerbotten samarbetar med Klarna för att sköta faktureringen när kunden väljer att köpa bussbiljett via sms för att sedan betala i slutet av månaden. En riktigt smidig idé tyckte Mikael som lät båda sina barn använda tjänsten, skriver SVT Västerbottensnytt. Men tillsammans med varje ny faktura kom en påminnelseavgift på 39 kronor. Enligt Länstrafiken fungerar betalningssystemet så att den första fakturan går ut i pappersformat. Därefter får man fakturorna via sms – till det nummer som är registrerat till Klarnakontot. Informationen om att det är målsmans telefonnummer man ska registrera i appen är dock svår att hitta. – Jag tror att de har satt i system att se till att man inte får fakturan. Det handlar om småsummor och då kanske inte folk reflekterar över det, säger Mikael. Droppen som fick bägaren att rinna över var när Mikael förra månaden fick fakturor med påminnelseavgifter separat för alla bussresor som barnen gjort under månaden. I det fallet medgav Klarna att man gjort fel. – Normalt skickar vi [fakturan] även postalt för att säkerställa att alla får sina fakturor, skriver Erik Engellau-Nilsson på Klarna. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.