Tele15 krävde 6500 för att avsluta abonnemang

9 juni, 2014 i Handel, Tele- och internet

När saftiga räkningar för det nya telefonabonnemanget började ticka in ville Kristina från Halmstad avsluta avtalet. Då började problemen, skriver Kvällsposten. – En kvinna ringde och sa att hon var från inkasso och att vi måste betala 6 500 kronor för att avsluta abonnemanget, säger Kristina. Säljaren hade påstått att Tele15 var ett dotterbolag till Tele2, och Kristina hade dessutom fått ett företagsabonnemang trots att det var hennes man som hade företaget. Sedan ett år tillbaka har Konsumentverket löpande fått in anmälningar mot Tele15 från kunder som känner sig lurade. Flera anmälare säger att de anslutits till företaget och fakturerats trots att de inte tackat ja till att byta operatör. Många av anmälarna är äldre. – Vi har ett pågående tillsynsärende där vi påtalar brister, att man inte följt de regler som finns kring marknadsföring och att man inte gett information om ångerrätt, säger Anna Lindström på Konsumentverket. Tele15 har inriktat sig på att sälja fasta telefonabonnemang till företagskunder. Men enligt Anna Lindström har flera av kunderna agerat som privatpersoner när de ringts upp i sina egna hem. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.