Ändringar i konsumentskyddet vid försäljning via telefon

17 juni, 2014 i Handel, Konsumenträtt

Den 13 juni blir distans- och hemförsäljningslagen Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I samband med det träder en rad förändringar av konsumentskyddet i kraft, skriver Kontakta i ett pressmeddelande. Den viktigaste förändringen för telefonförsäljning är att vid försäljning av tjänster blir det nu teoretiskt möjligt för ångerfristen, dvs de 14 dagar en konsument har på sig att ångra ett köp, att börja löpa direkt efter samtalet. Det förutsätter dock att informationsplikten uppfyllts under samtalet, vilket innebär att all information som enligt lag behöver ges i samband med köpet ges klart och tydligt och anpassat till mottagaren. En skriftlig bekräftelse med information om bla ångerrätten ska fortfarande skickas ut efter köpet. Vid telefonförsäljning av finansiella tjänster eller varor sker ingen förändring. – Vår bedömning är att detta är en mer teoretisk förändring än en praktisk. Informationsplikten är omfattande och inget du med lätthet tar vid ett försäljningssamtal. Vi skulle dock vilja se ett lagkrav på att samtalen spelas in i sin helhet och görs tillgänglig för konsumenten efter köpet, säger Tina Wahlroth, VD för Kontakta. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.