Lavin av krav mot Norwegian

18 juni, 2014 i Konsumenträtt

Norwegians nota till missnöjda och försenade Dreamlinerresenärer kan sluta på över 100 miljoner kronor, skriver DI. Allmänna reklamationsnämnden ger klagande rätt och flera fall tas nu till domstol, men flygbolaget vägrar fortsatt att betala dem som drabbats av det senaste årets flygstrul. Stephan Eriksson, advokat på Liman & Partners, företräder tillsammans med konsumenträttsbyrån TRS Travelright omkring 500 drabbade Norwegianresenärer med krav på omkring 2,7 Mkr. Fem pilotfall är i domstol. Stephan Eriksson ger bilden av en systematiserad uttröttning av Norwegianresenärer som försökt lägga fram ersättningskrav hos bolagets kundtjänst. Enligt en EU-förordning har flygresenärer rätt till kompensation för förseningar på över tre timmar, men Norwegian har åberopat ”extraordinära omständigheter”, vilket enligt regelverket ger undantag från ersättningsskyldighet. Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, faller ansvaret för flygplanens tekniska fel på tillverkaren Boeing, som också sköter underhållet. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.