Telefonbolaget 0700 granskas av Konsumentverket

4 augusti, 2014 i Tele- och internet

48 personer har anmält telefonbolaget 0700 till Konsumentverket. Nu inleds ett tillsynsärende mot företaget, skriver GP. En man som blev upprungd fick höra att 0700 hade övertagit Telias kunder. Därför kunde de nu erbjuda ett mycket förmånligt avtal. – Jag och min fru kände direkt att något inte stämde. Vi ringde till Telia och då sa de att det där bara var lögner, säger han. Men trots att de tackade nej fick de en orderbekräftelse i brevlådan. Hos Konsument Göteborg finns fler klagomål. När GP når företagets försäljningschef Christoffer Persson vill han besvara frågorna via mejl. Enligt honom beror det stora antalet anmälningar på den stora mängd samtal man har genomfört sedan augusti. Till artikeln >>

5 svar på Telefonbolaget 0700 granskas av Konsumentverket

  1. Jag vill anmäla 0700 för bedrageri eftersom det de har lovat i avtal är inte som i verkighet, jag betalade nestan 900 kr på första två månader. De lovade fantastisk avtal 150 kr i månaden hälften av den går på samtal så försäljare öertalade mejat jag gick med på det.

  2. jag sitter i samma båt som har blivit uppkörda av 0700 första räkningen gick på drygt 700kr och sedan har det hoppat mellan 175- 260kr skulle betala 149kr i monaden och då skulle numerprestören vara in räknad i149kr det var den inte den kostade 30kr extra så då blev det 179kr att betala när jag tog abumanget skulle man få ringa i 25 timar i månaden men det har det inte varit på det här året jag har haft dåm det harit avgifter hit och dit hela tiden och sista räkningen där hade dom tagit betalt för numerprässatören från agusti2014 fram till 30/3-2015 fasst jag inte haft någon.

  3. Jag blev uppringd för andra gången av 0700 av en Adam.
    Han förde samtalet som att jag redan var kund hos dem och att de nu erbjöd en prissänkning till 75kr/mån istället för 150kr/mån.
    Det var sedvanligt tjafs om att eftersom jag inte ringde så mycket på min fasta telefon så skulle jag ju inte betala så mycket. ”De flesta människor ringer ju från mobilen. Då ska det också vara billigare att ringa till mobil från den fasta telefonen, eller hur?” var ett av resonemangen.
    Adam fick prata på efter sitt manus till dess att han sa ”Jag tänkte bara kolla att du bor kvar på ….” då jag avbröt honom med ”Jag har inte sagt att jag är intresserad av att bli kund hos Er.” och avslutade samtalet.
    Tråkigt att läsa att människor blivit lurade in i ett sämre avtal bara för att 0700 har ett slipat försäljningssätt, men det viktigaste är att lyssna på vad som sägs och hur det sägs. I det här fallet erbjöd Adam att 0700 skulle ordna avtalsbytet, en klassisk fälla som det är lätt att falla i bara för att man vill slippa trasslet själv.

    Det brukar alltid fungera med att man säger att man själv vill kolla upp erbjudanden på företagens hemsidor. Om de då säger att erbjudandet bara gäller per telefon kan man snabbt avsluta samtalet med att det inte är intressant.

  4. Jag har fått betala 5000 kr för att bli av med dom i april. Tyvärr svarade min man i telefon och han visste inget om vårt telebolag. De skickade en ångerblankett som vi skickade in. Det var försent enligt dom. Usch har fått ytterligare faktura i oktober. Varför tar inte Konsumentverket tag i detta?
    Botten
    Vi konsumenter kan inte göra något. Vad gör Konsumentverket??

  5. jag vill klaga på 0700 det ringer upp ett bolag som gav bättre och det slutar med att jag är tvungen att betala start avgift på 395 kr är det rätt att dom får göra så