Inkassobolag måste specificera kostnader tydligare

19 september, 2014 i Ekonomi

Datainspektionen kräver att några av landets största inkassobolag tydligare specificerar de kostnader som de kräver att den skuldsatte ska betala, skriver myndigheten. Både 2010 och 2012 konstaterade Datainspektionen att inkassobolagens krav för fordringar som rör tele-, TV- och Internetavgifter var för otydliga. Myndigheten riktade även kritik mot bolagen för att de inte tydligt specificerar de kostnader som de kräver att den skuldsatte ska betala. Kostnader för själva inkassokravet och en eventuell betalningspåminnelse men också faktureringsavgifter och andra administrativa avgifter ska redovisas var för sig i inkassokravet. – I årets uppföljande granskning ser vi att de tidigare bristerna i hur bolagen specificerar sina kostnader till stor del kvarstår, säger Datainspektionens jurist Malin Fredholm. Intrum Justitia, Lindorff, Svea Inkasso och Transcom måste nu specificera kostnaderna tydligare. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.