Digitala betalsätt utvecklas ständigt

23 september, 2014 i Ekonomi, Handel

Fler aktörer slåss om att få dig att använda mobilen som plånbok. De digitala betallösningarna utvecklas ständigt med nya funktioner och utmanar etablerade betalningslösningar, skriver SvD. Mobiloperatörerna har WyWallet, de sex största bankerna Swish, och bland andra finns Pay Pal, Kivra och SEQR. Vilka lösningar som kommer att vinna marknadsandelar och överleva är svårt att sia om. För att lyckas måste både handeln och konsumenterna uppskatta betaltjänsten. – I handlarledet jämförs allt med kortbetalaningar. Är det inte billigare och bättre är det inte intressant, säger Bengt Nilervall, ansvarig för betalfrågor på Svensk Handel. Till artikeln >>
Apple Pay kan skaka om betalmarknaden rejält, skriver SvD också. Apples betaltjänst är en mobil plånbok som bygger på så kallad närfältskommunikation (NFC). Tjänsten bygger på att användare sveper sin smartphone över en kortläsare vid butikskassan, och de flesta kortutgivare har redan hoppat på tåget. Något datum för en europeisk lansering är ännu inte satt, utan beror på hur snabbt Apple kan sluta avtal med Europeiska banker och kortutgivare. Det som talar emot tjänsten är först och främst att lösningen är så starkt kopplad till bolagets övriga produktutbud. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.