Föräldrar känner sig lurade av skolfotoföretag

25 september, 2014 i Handel

Många föräldrar tycker att skolfotoföretagen har oklara villkor och vilseledande prisuppgifter, skriver DN. – Vi hade inte ens förstått att vi gjort en beställning, säger Henrik, som anmält skolfotoföretaget Fovea till Konsumentverket. – Vi missade att vi gick med på en beställning bara för att vi registrerade oss på hemsidan för att se bilderna. Fotoföretagen vet att bara de lyckas skicka hem bildpaketen känner sig alla tvingade att betala. säger Henrik. Av totalt 10 anmälningar om skolfoton i år gäller fem Fovea, och Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende. Enligt Fovea har man lagt ned ett stort arbete på att göra beställningsprocessen enklare och tydligare. Automatiskt hemskick förekommer inte längre utan det krävs alltid en aktiv handling. Samtidigt sticker Foveas vd Patrik Nilsson inte under stol med att man gärna ser att föräldrarna ska få känna på bilderna hemma vid köksbordet innan man gör sitt slutliga val om köp, i stället för att bara titta på en halvdålig bildskärm. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.