Skolfotoföretag aktivt i Uppsala anmäls

13 oktober, 2014 i Handel

Förra året fick Konsumentverket in 40 anmälningar mot skolfotoföretag, skriver UNT. Tre fjärdedelar gällde Fovea, ett bolag med huvudkontor i Göteborg som nu i höst tagit elev- och klassfoton vid skolor i Uppsala. Sedan i fjol har företaget genomfört flera förbättringar, och man beställer inte längre avtalspaketet bara genom att logga in på hemsidan. Foveas vd Patrik Nilsson berättar att företaget efter förra höstens anmälningar har lagt ner ett omfattande arbete på att förenkla och förtydliga beställningsprocessen. Han hävdar att de numera uppfyller alla konsumentkrav med råge och tillbakavisar kritiken i anmälningarna. Men i Konsumentverkets nya granskning har de däremot kommit fram till att webbsidan fortfarande är rörig och otydlig. Bland annat är texten där det står att man beställer hem standardpaketet så liten att många inte har läst den. Foveas advokat Peter Hellman hävdar att Konsumentverkets nya ärenden är uppföljningar av tidigare ärenden, men det stämmer inte enligt Konsumentverkets jurist Niclas Ernebratt. – Höstens hittills sju anmälningar mot Fovea är nya, säger han. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.