80-åring pålurad fyra abonnemang

11 november, 2014 i Granskningar

80-åriga Gerd blev lurad av på stan-säljare från Mobilarena. Först när Knyt.se kontaktade operatören Tre slapp hon räkningarna på tusentals kronor. – Som att slåss mot ondskefulla varulvar, säger hon om företagen.

Det var strax innan pingst som Gerd, 80, mötte de pratsamma killarna från Mobilarena på torget i Falun. – Du betalar på tok för mycket, sade de efter att ha kollat upp hennes abonnemang hos Telia. – Vi kan hjälpa dig att få ned kostnaden med flera hundralappar!

- Men varför har de inte talat om det här för mig, undrade Gerd som trodde att säljaren representerade Telia.

– Ja, det kan man verkligen undra! Men jag kan hjälpa dig, vi skriver om kontraktet. Och du kommer att som present få en ny mobiltelefon, en Doro, som passar väldigt bra för äldre människor, enkel att använda, är mycket omtyckt. Och du får också ett nytt bredband som du kan ta med dig om du vill surfa på andra ställen än hemma. Men vi stänger snart, du måste bestämma dig.

Det blev dock inte riktigt som Gerd tänkt sig när hon tackade ja. Hon fick ett nytt mobilnummer istället för sitt gamla inarbetade, och hennes hemtelefonnummer kopplades till mobilabonnemanget. Det mobila bredbandet visade sig inte fungera med de tv-kanaler hon hade genom Telia.

När första räkningen kom, inte från Telia utan från mobiloperatören Tre, fick Gerd en chock. Den var på totalt 1812 kronor och specificerade fyra olika abonnemang. Två mobila bredband, två mobilabonnemang, och dessutom extra månadsavgifter för tre ”datortillbehör köpt hos återförsäljare”, enligt specifikationen.

Gerd berättar att hon försökte ringa Mobilarena som sålt abonnemangen för att protestera, och fick prata med kundtjänstmedarbetaren Sandra.
- Hon verkade tycka att det inte var mycket att bry sig om, hon tyckte mest att det var roligt att vi två hade samma födelsedag, berättar Gerd. Sandra lovade att ringa tillbaka dagen efter, men det skedde inte.

Gerd fick nu hjälp av Faluns konsumentvägledare Veronica Lidman som skrev och bestred fakturan. Inte heller det hjälpte, men drygt två veckor senare gjorde Gerd ett nytt försök med Mobilarenas kundtjänst och fick löfte om att hela ärendet skulle redas ut. Gerd fick returnera den nya mobiltelefonen och bredbandsmodemet. Abonnemangen avslutades dock inte, utan istället kom en ny faktura på dryga tusenlappen.

Efter ytterligare en vända där Mobilarena återigen lovade att allt var löst trots att det inte var det blev Gerd tvungen att besöka vårdcentralen, där det konstaterades att hon fått högt blodtryck.

– Jag ville helst gå och gömma mig, berättar Gerd. – Har sovit dåligt och går bara och grunnar på detta. Värst ändå är att känna sig både nonchalerad och maktlös, som att slåss mot ondskefulla varulvar.

Tre backar om abonnemangen
När Knyt.se kontaktar Tres PR- och informationschef Kamran Alemdar med Gerds ärende återkommer han snabbt.

- Vi har varit i kontakt med försäljningschefen på Mobilarena som beklagar vad som skett och låter hälsa att de genast avslutar samtliga abonnemang samt krediterar samtliga kostnader för kunden så att kunden inte behöver betala något mer. Den första fakturan som kunden redan har betalt på 1812 kronor kommer att betalas tillbaka, säger han.

- Tres kundombudsman fick information från Mobilarena att ärendet lösts mellan kunden och Mobilarena, förklarar Kamran Alemdar det faktum att Tre inte själva tagit kontakt med kunden.

Men är det verkligen rimligt att en 80-åring kan teckna fyra abonnemang utan att Tre reagerar? Borde inte Tres system innehålla någon sorts flagga som varnar för sådana fall?

- Det är relativt vanligt att en del kunder vill ha mobiltelefon, läsplatta och mobilt bredband hos oss. Utöver detta tycker kunder ibland att det är smidigt att husets samtliga abonnemang står på en och samma person, vilket gör att det är relativt vanligt att flera abonnemang tecknas på en och samma person, säger Tres PR- och informationschef.

Kamran Alemdar tillägger att den aktuella säljaren, enligt Mobilarena, fått sparken veckan innan sedan han i ett annat fall avslöjats påstå att han representerat Telia.

Nästa del: Mobilarena nekade Victoria ångerrätt – på felaktiga grunder >>

1 svar på 80-åring pålurad fyra abonnemang

  1. Borde inte surfa runt här på Knyt en söndagsmorgon, blir lite deppad av att se artiklar som denna. Bra att ni finns och belyser problem som detta!