Tre nekade Linda hjälp

13 november, 2014 i Granskningar

När säljaren från Mobilarena ljög fick Linda ingen hjälp av Tre. Istället vägrade kundtjänsten att svara på fler frågor. Olyckligt, säger Kamran Alemdar,PR- och informationschef på Tre.

Vi har hittills tagit upp två fall där kunder Mobilarena värvat till operatören Tre känt sig lurade. När de klagat har de inte fått gehör hos vare sig säljbolaget eller Tre. De är inte ensamma om att hamna i knät på återförsäjare som inte vill ta ansvar.

Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, riktade i förra artikeln kritik mot att operatörernas kundtjänst ibland är väl snabba med att skyffla reklamationer vidare till återförsäljarna.
Kamran Alemdar, Tre

- I det här fallet är det Tre som fakturerar, och då har det yttersta ansvaret. Det är olämpligt att säga att man inte har något med saken att göra. Istället borde de säga: Kolla först med återförsäljaren, och återkom om det inte löser sig, sade Mattias Grafström.

Enligt Telekområdgivarnas statistik har klagomålen på försäljning av abonnemang som sker på allmän plats ökat med 49 procent det tredje kvartalet, jämfört med samma period året innan. Tre av fyra gäller köp hos återförsäljare till operatörerna.

Kamran Alemdar är PR- och informationschef på Tre, och den som snabbt sett till att lösa Gerds och Victorias fall när Knyt.se uppmärksammat honom på dem.

- Vi självklart ett ansvar för våra återförsäljare och det är viktigt att de uppfyller kraven som vi ställer på dem, säger Kamran Alemdar om Telekområdgivarnas kritik.
– I vissa fall måste vi dock hänvisa en såkallad återförsäljarkund tillbaka till den butik där köpet skedde för att butiken själv ska kunna reda ut vad som hänt. I ett senare läge är vi beredda att hjälpa kunden om det behövs.

Linda fick ingen hjälp
Att Tre tar sitt ansvar håller inte den ensamstående mamman Linda i Jönköping med om. När säljarens löften om en ny mobil och en Ipad för bara 200 kronor extra i månaden till hennes befintliga abonnemang inte hölls försökte hon ångra sig.

- Jag har inte råd att betala 599 kronor i månaden extra, som det i själva verket skulle kosta, berättar Linda. Hon hade redan varit i kontakt med Tre:s kundtjänst angående ett garantiärende. När Linda bad om hjälp även med Mobilarena fick hon kalla handen.

”Vi kan endast informera dig om hur avtalet ser ut. Jag rekommenderar dig att kontakta Mobil Arena på 0757 60 66 60 vilket är deras support om du finner att något blivit fel med dessa avtal.”, skriver Christian på kundtjänsten i ett mejl.

Linda skrev tillbaka:
”Jag ringde Mobilarena förrgår och fick ett extremt otrevligt bemötande. Hon tänkte inte ta emot någon blankett om ångerrätt (för enligt henne skulle de godkänna om man fick ångra sig eller inte) och om jag skulle skicka produkterna skulle hon returnera dem till mig. Jag skulle få betala inköpspris på produkterna då förpackningarna är brutna.”

Svaret från Christian på Tre blev:
”Som jag angivit till dig i flera mail tidigare – så gäller ingen ångerrätt när man tecknar något via en återförsäljare. Om något skett felaktigt så bör detta gå via återförsäljaren. Om de tidigare nekat din retur – så är detta ingenting kommer att kunna administrera eller justera. Jag beklagar att du känner dig lurad.”

När Linda hänvisade till den nya lagen om ångerrätt vid gatuförsäljning vägrade Tre-medarbetaren svara på fler frågor:

”Vi kommer inte att avsluta ditt abonnemang då vi inte kan se någon notering om ett godkänt återtag av återförsäljaren. Vi kommer dessvärre inte komma vidare i denna konversationen utan jag har informerat dig om vad det är som gäller. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss på 0771 735 300”, skrev Christian i det sista mejlet.

Efter ytterligare samtal med Mobilarena fick hon veta att ”de skulle göra ett undantag” och hon skulle få skicka tillbaka produkterna. Hur det skulle bli med den sista räkningen från Tre fick hon dock inte veta och den ovissa väntan fortsatte.

- Ett par dagar senare svimmar jag av blodtrycksfall ute på stan och får åka ambulans till sjukhuset. Där säger de att jag har lågt blodtryck men hittar ingen orsak, berättar Linda för Knyt.se.

Kamran Alemdar på Tre har fått ta del av mejlkonversationen mellan Christian och Linda.
- Det är olyckligt att en 3-anställd har skrivit som han gjort nedan, skriver han till Knyt.se. – Dels om det han skriver om ångerrätten, dels att det inte finns något godkännande. Vi för nu en intern dialog med berörda parter om händelsen och det är beklagligt att kunden fått det här bemötande av oss på 3.

Linda hann få ytterligare en faktura innan abonnemanget avslutades.
- Det som hänt är att MobilArena har missat att skicka in avslutet korrekt, och vi har nu pratat med dem och abonnemanget är avslutat, kommenterar Kamran Alemdar.

Dåliga rutiner skrämmer lurade
En månad efter att 80-åriga Gerd fått en ursäkt från Tre och pengarna tillbaka för de fakturor hon betalat hör hon plötsligt av sig igen till Knyt.se. Hon har då fått en slutfaktura för abonnemangen hon lurades att teckna – på 1345 kronor. Gerd är ledsen och arg och vet inte vad hon ska tro.

Kamran Alemdar på Tre förklarar att det är så deras rutiner ser ut, även om det handlar om kunder som fått abonnemangen avslutade för att de blivit lurade. – Vi har inte möjlighet att stoppa slutfakturor som går ut. Däremot ska kundtjänsten på valfritt sätt kontakta kunder i den situationen och meddela att fakturan ifråga inte behöver betalas. Det har de missat att göra i Gerds fall, säger Alemdar.

Läs tidigare delar här:
Gratis surfplatta kostade 300 kronor i månaden >>
80-åring pålurad fyra abonnemang >>

4 svar på Tre nekade Linda hjälp

  1. Min pappa råkade i förra vecka ut för samma skojare, d.v.s. Mobilarena som lyckades lura på honom tre abonnemang genom att ljuga och när han försökte häva dem så lurade de på honom ett abonnemang till!!! Min pappa är pensionär och har inte råd med detta. Det kommer gå åt helvete med det här!

  2. Jag var ute igår och stötte på mobil arena. De sa att jag hade en massa bonus att hämta ut för att jag var kund hos Telenor och jag trodde på det så klart :/ Han sa att jag skulle få en surfplatta för hur billigt pris som helst. Han lade den framför mig och pekade på den och sa ”vet du vad de här är värda på marknaden idag, 10 000 kr” och efter lite prat att jag skulle få två. Han gjorde mig som abonnemangs kund hos tre trots att jag redan har bredband hos Telenor, något som jag också sa. Jag trodde sedan att jag hade gjort en rimlig affär då jag räknade ut att om jag säljer den ena plattan så kan jag betala för den andra. Något som han tipsade om. Det visade sig att plattornavar bara värda 5000 kr och när jag ringde upp fick jag ett väldigt otrevligt bemötande då han anklagade mig för att ha lurat honom! Så nu sitter jag med ett abonnemang på 30 000 kr och 2 år.

  3. Jag blev lurad av fanskapen på MobilArena. Var så dum att jag gick med på ett mobilt bredbandsabonnemang som var värdelös. Var ytterst tveksam för att skiten inte har fungerat förut men fick löfte om att det är bara att säga upp avtalet vilket jag gjorde dagen efter. Nu efter 3 månader får jag fortfarande fakturor som jag bestrider men Tre ger sig inte utan skickar dom till inkasso.

    Dom hänvisar till kundtjänst vilket jag gjort hela tiden. Svinen nekar till ångerrätten som jag med all rätt använt mig av.

    Till råga på allt, datorn och routern som följde med avtalet som jag lämnade tillbaka försöker dom skicka tillbaka efter 3 månader men jag vägrar hämta ut skiten.

    MobilArena är ena jävla skojare och borde få stryk utav helvete.

    Undrar vad ARN säger om det, jag borde nog polisanmäla MobilArena för bedrägeri.

  4. Jag blev idag utsatt för mobilarena och dum som jag är gick jag på skiten. Har meddelat deras kundcenter om att jag ångrar köpet vilket de inte kan neka i och med att man har 14 dagars ångerrätt enligt konsumentköplagen så jag väntar med spänning och svar från dem. Jag hoppas att jag inte kommer att behöva lägga energi på att ta det vidare med en KO anmälan men det verkar ju som det tyvärr.
    Jag känner mig så urbota jävla dum som gick på det…