Fejkad Nix-tjänst slår mot äldre

17 november, 2014 i Handel

Nix, det var inte alls något seriöst telefonsamtal från Nix-Telefon. Många, särskilt äldre, har i stället hamnat i klorna på ett företag som slagit mynt av den etablerade spärrservicetjänstens renommé, skriver SvD. Konsumentverket har fått uppemot 200 anmälningar mot Stoppa telefonförsäljning Limited med adress i Malta. Många uppger att de avböjt tjänsten men trots det har det kommit en faktura på ett engångsbelopp på 299, 399 eller 499 kronor. En del som tackat ja till tjänsten uppfattade det som att spärrservicen var gratis. – Från Konsumentverkets sida har vi skickat in en begäran till vår motsvarighet [på Malta] att vidta åtgärder, säger Anna Lindström, jurist på avdelningen för konsumentskydd på Konsumentverket. Hon råder alla som får en faktura, för en vara eller tjänst som inte är beställd, att bestrida fakturan till det aktuella företaget. – Man ska inte göra ingenting. Som konsument måste man bestrida och förklara varför. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.