Konsumentverket varnar för telefonförsäljning

11 december, 2014 i Bedrägeri, Handel

Har du anmält telefonförsäljning till Konsumentverket? Då är du inte ensam. Nästan var femte anmälan under hösten handlar om detta, skriver NWT. Under september–november fick Konsumentverket in 452 anmälningar om telefonförsäljning. Det bolag som dragit på sig flest anmälningar Stoppa Telefonförsäljning. Företaget erbjuder sig att registrera konsumenter i det kostnadsfria spärregistret Nix-telefon mot en avgift – trots att Nix Telefon inte tar emot anmälningar annat än direkt från konsumenter. Konsumentverket ser ingen minskning av antalet drabbade konsumenter trots stort fokus på telefonförsäljning de senaste åren. – Det är beklämmande siffror som med tydlighet visar att vi behöver nya regler för att skydda konsumenterna. Branschens självreglering och vår tillsyn räcker inte till, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande konsumentombudsman, i ett pressmeddelande. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.