De vann mot Norwegian

2 februari, 2015 i Konsumenträtt

Efter en utdragen tvist fick familjen rätt mot flygbolaget Norwegian, som betalar över 22 000 kronor i ersättning för en försenad flygresa, skriver Mitt i Stockholm. Flyget till Bangkok blev tolv timmar försenat och familjen missade en dag på semestern. När familjen kom hem sökte Charlotta Holmquist juridisk hjälp för att få kompensation för förseningen. Vad hon inte anade då var att det skulle innebära ett år av förhandlingar med Norwegian. – Det här var det första stora fallet mot Norwegian och de bestämde sig för att köra stenhårt, säger advokaten Stephan Eriksson som företräder familjen Holmquist och 59 andra passagerare på samma plan. I början av februari skulle Charlotta Holmquist möta det norska flygbolaget i Attunda tingsrätt. Men i sista stund valde Norwegian att dra sig ur rättsprocessen och betala ut ersättning till fyra av familjemedlemmarna. Norwegian menar att det tekniska felet på flygplanet var utom deras kontroll. – Vi måste ta ställning till hur mycket tid och resurser vi har att lägga på det här ärendet. Nu valde vi att betala till familjen men det innebär inte ett medgivande i sak. Vi hävdar fortfarande att förseningen berodde på extraordinära omständigheter, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.