”Konsumenten kan inte rädda den svenska mjölkbonden”

6 februari, 2015 i Handel, Livsmedel

Under det senaste året har Arla Foods mjölkpris till lantbrukaren sjunkit med drygt en krona. Och eftersom Arla har över 70 procent av den svenska mjölkinvägningen har nedgången skapat en kris bland landets mjölkbönder, skriver Erik Brink i Jordbruksaktuellt. I politikernas frånvaro har konsumenten fått axla rollen som räddningsplanka för mjölkbonden. Bland annat har Eskil Erlandsson och Centerpartiet lanserat mjölklöftet som innebär att livsmedelshandlaren ska ta ut en krona extra för mjölken och ge direkt till mjölkbonden. Problemet i den ekvationen är att endast 30 procent av mjölken som svenska bönder producerar blir konsumtionsmjölk, resterande 70 procent förädlas till andra produkter som till exempel ost. I slutänden blir mjölkkronan mer en fin gest än en räddning för bondens ekonomi. En urvattnad mjölkkrona och en mjölkprissättning som inte bryr sig om nationella skillnader gör det svårt för de flesta konsumenter att hjälpa mjölkbonden. Skall den svenska mjölkbonden räddas ur krisen krävs det istället att svenska politiker tar ansvar för vilken mjölkproduktion de vill ha eller att man genom sin passivitet bidrar till att avveckla den svenska produktionen. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.