”Billigt” avtal gav chocknota

6 mars, 2015 i Bedrägeri, Handel, Konsumenträtt

Telefonkostnaden skulle sjunka, lovade säljaren. I stället fick 74-åriga Anna räkningar på nästan 9 000 kronor och blev bunden i 36 månader, skriver GP. Strax före jul blev hon uppringd av en säljare från bolaget Swedfone som sade att hon hade en hög telefonkostnad och att han kunde sänka den med flera hundra kronor i månaden. – Han sa : ”Du behöver inte ha några bekymmer, vi säger upp avtalen”. Tidigare har jag betalat 400-500 kronor i månaden, detta skulle kosta 254 kronor – jag uppfattade att det var allt som allt, berättar Anna. Några veckor senare började räkningarna komma. Det visade sig att Anna hade en lång bindningstid kvar hos sin gamla operatör, så det blev dyrt att skifta bolag. Dessutom tillkom nya kostnader hos Swedfone. Sammanlagt fick hon fakturor på 8 765 kronor, till största delen brytavgifter och andra engångskostnader. ENligt GP hade Anna fått två företagsabonnemang, ett fast och ett mobilt. Anna hade tidigare ägt en jordbruksfastighet. – Det är ett himla ofog. Det tycks utstuderat och det står klart att man åtminstone i vissa fall bryter både mot lagar och etiska regler, säger Mattias Grafström, chef för rådgivningsbyrån Telekområdgivarna. – Om kunden inte får korrekt information om ångerrätten, då fortsätter ångerfristen att löpa upp till ett år. Om jag vore hon skulle jag bestrida räkningarna och begära återflytt, säger han. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.