”Billigt” avtal med Swedfone gav chocknota

9 mars, 2015 i Bedrägeri, Tele- och internet

Telefonkostnaden skulle sjunka, lovade säljaren från Swedfone. I stället fick Anna räkningar på nästan 9 000 kronor och ett avtal bundet i 36 månader, skriver GP. – Han sa att jag hade en hög telefonkostnad och att han kunde sänka den med flera hundra kronor i månaden. Han var väldigt bra på att övertala, minns hon. Säljaren lovade att de gamla abonnemangen skulle sägas upp, och att kostnaden skulel sjunka från 400-500 kronor i månaden till 254. När räkningarna kom visade sig att Anna hade en lång bindningstid kvar hos sin gamla operatör, så det blev dyrt att skifta bolag. Dessutom tillkom nya kostnader hos Swedfone. Sammanlagt fick hon fakturor på 8 765 kronor, till största delen brytavgifter och andra engångskostnader. Anna har fått två företagsabonnemang, både mobilt och fast. För ett par år sedan ägde hon en jordbruksfastighet. Efter att GP börjat granska ärendet hörde företaget av sig till Anna. De erbjöd en kompensation på 5 000 kronor samt förkortad bindningstid, 24 månader – något hon gick med på eftersom Swedfone hotade att stämma henne. Till artikeln >>
Konsumentverket startade nyligen ett tillsynsärende mot Swedfone, som på drygt ett år fått 69 anmälningar hos Konsumentverket och 34 hos ARN. GP har upprepade gånger sökt Swedfones ledning via telefon och mejl men inte fått svar. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.