Sexistisk barnreklam fälls av RO

11 mars, 2015 i Handel

På reklamskyltarna med två barn står det att tjejer vill ha ”tjejiga skor” och killar vill ha skor man kan leka i. Könsdiskriminerande, konstaterar Reklamombudsmannen – och nu fälls reklamen, skriver Metro. Skyltarna satt inne i en Eurosko-butik i köpcentret Kupolen i Borlänge tidigare i vinter. Vad är det som är nedvärderande? – Att man delar upp barns intressen utifrån stereotypa könsroller. Flickor ska bara vara snygga, de ska inte röra sig i skorna och pojkar vill bara leka. Det är att ge en bild av flickor och pojkar som inte stämmer överens med verkligheten, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig. ”Eurosko tror på fria roller för alla, och kommer i framtiden se till att granska texterna mer ingående före produktion”, skriver företaget i ett yttrande. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.