Fler vill ha hjälp med resetvister

18 mars, 2015 i Konsumenträtt

Klagomål från missnöjda resenärer strömmar in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, skriver Sydsvenskan. Hittills i år har nära 500 anmälningar kommit in. Det är en ökning med en tredjedel jämfört med för ett år sedan. – Många ärenden handlar om att man krävt kompensation för inställda och försenade flygningar, säger Stefan Larsson på den avdelning på ARN som tar hand om reseklagomål. Han tror att den senaste tidens flygstrejker på SAS och Norwegian kan komma att spä på ökningen ytterligare. Huvudregeln enligt en EU-förordning är att en resenär som drabbas av inställda eller försenade flygningar alltid har rätt till någon form av assistans från bolaget. – Det handlar till exempel om sådant som mat och dryck när man väntar, hotellkostnader om man måste övernatta eller ombokning eller återbetalning av biljetten, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. Möjlighet finns även att få annan ekonomisk ersättning, till exempel för förlorad arbetsinkomst. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.