Hallå konsument fick 100 samtal första timmen

2 april, 2015 i Allmänt, Konsumenträtt

Full fart från första minuten. Att Hallå konsument fyller en efterlängtad funktion går inte att ta miste på. Redan under den första timmen på öppningsdagen fick vägledarna vid den nya tjänsten hos Konsumentverket ta emot 100 samtal, skriver Värmlands Folkblad. Det var för ett år sedan som Konsumentverket fick i uppdrag av regeringen att samordna en nationell upplysningstjänst för konsumenter. 15 personer har nyanställts för Hallå konsument och sammanlagt arbetar 23 personer vid verksamheten. Kommuner och konsumentbyråer har i många år hjälpt konsumenter som varit i behov av stöd och hjälp. Men 600 000 kommuninvånare har inte haft tillgång till kommunal rådgivning. – Med Hallå konsument får nu alla tillgång till att få stöd och hjälp och det blir jämlikt över hela landet. Med detta knyter vi ihop den oberoende vägledning som finns och den som kontaktar Hallå konsument hittar alltid rätt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör, Konsumentverket. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.