SJ stoppade konsumentannons

2 april, 2015 i Allmänt, Konsumenträtt

Konsumentverket ville informera resenärer om vilka rättigheter de har vid förseningar och strejker – men SJ satte stopp för myndighetens annons. Nu kräver Konsumentverkets generaldirektör en förklaring, skriver DN. Annonsen, som skulle finnas i SJ:s tidning Kupé och på brickborden i tågen, inleddes med orden Hallå resenär och fortsatte: ”Vet du vad som gäller vid förseningar, om bagaget kommer bort eller om personalen strejkar?”. Bara någon dag deadline innan tvingades Konsumentverket skriva om annonsenså att den inte på något sätt kunde syfta på just resande. Gunnar Larsson är besviken på SJ och understryker att annonsen inte pekade ut SJ speciellt. Men resor är ett av de områden som Konsumentverket får mest klagomål kring och det handlar inte sällan om konsumenternas rättigheter vid förseningar och strejker. SJ:s marknads- och försäljningsdirektör Thomas Silbersky menar att annonsen var olämplig – Det här är en annonsplats i vår produkt och varje gång vi får en annons så har vi en diskussion om vi tycker den är lämplig, säger han. – Vi sade att vi inte tycker att det här är ett lämpligt budskap, tillägger han. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.