Missnöjd på resan – klaga på plats

9 april, 2015 i Konsumenträtt

Blev inte semestern vad du hoppats på? Du har rätt att få vad du betalar för. Annars kan du kräva kompensation av resebolaget, skriver GP. Hur mycket hav som ska ses från balkongen, till exempel, är reglerat hos Konsumentverket. Enligt verkets föreskrifter och allmänna råd om paketresor, bör det finnas fri utsikt över havet som motsvarar ungefär 50 procent av ditt synfält. Om du bara ser en remsa blått vid horisonten, har du rätt att klaga. För övrigt är det i hotellbeskrivningarna du hittar måttstockarna. Vad som utlovas där, ska infrias på plats. En dubbelsäng ska vara en dubbelsäng, och inte två enkelsängar till exempel. Eller om det står att hotellet har en uppvärmd pool, då ska den inte vara kall. Men för att överhuvudtaget ha rätt till kompensation, måste du ha framfört ditt missnöje till bolagets anställda på resmålet. Då ger du också företaget en chans att hjälpa dig innan semestern blir förstörd. Till artikeln >>
Det kan löna sig att klaga på semesterresan. Två av tre som vänder sig till ARN har redan fått kompensation från charterbolagen, skriver GP. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.