Debatt: Kräv din rätt hos SJ

29 april, 2015 i Konsumenträtt

SJ sänker ersättningen vid försenade tåg till EU:s miniminivå. Gott så. Se nu till att kräva det andra du också har rätt till, som information och mat, skriver Knyt.se:S Anders Nyman på Metro Debatt. Enligt EU-förordningen ska dessutom resenärerna kostnadsfritt erbjudas ”måltider och förfriskningar” i skälig proportion till väntetiden, om resan blir mer än en timme försenad. Det gäller ”om dessa finns att tillgå ombord på tåget eller på stationen eller rimligen kan anskaffas”. Det här verkar SJ inte vilja att du ska veta. Det finns flera historier om tåg som fastnat i timmar, utan att några sådana erbjudanden kommit. Men du har alltså rätt att gå till restaurangvagnen eller informationsdisken och kräva kostnadsfria ”förfriskningar” när tåget är tillräckligt sent. Till artikeln >>

1 svar på Debatt: Kräv din rätt hos SJ

  1. Har åkte mycket tåg och blivit väntande nästan fler gånger. Två gånger har det faktiskt hänt att de bjussat på räkmackan i bistron. Men då trodde jag det var på deras samvete och servicevilja. Alltid lär man sig något nytt.