Konsumentexpert: Nya garantin är en försämring

30 april, 2015 i Konsumenträtt

SJ:s förändringar av sin resegaranti är sämre för konsumenterna. Det menar konsumentvägledaren Maria Wiezell efter Ekots nyhet om resegarantin. – Ja det är en försämring på det sättet att tidigare när det var en timmas försening så kunde du få tillbaka en värdecheck på hela beloppet på hela resans pris och kunde köpa en ny resa för motsvarande det beloppet som du köpte din försenade resa för, säger hon. SJ betalade ifjol ut 50 miljoner kronor till försenade resenärer. Maria Wiezell på Sveriges Konsumenter tror att SJ förmodligen gör den här förändringen eftersom man vill sänka dom kostnaderna. Enligt SJ genomförs förändringen av restidsgarantin, där man samtidigt stärker garantin för de med månadskort, bland annat eftersom kollektivtrafiksbranschen tillsammans har enats om en gemensam restidsgaranti. Det har även funnits en önskan hos SJ:s kunder att få ett enklare regelverk när det gäller garantin, enligt tågföretaget. Enligt SJ handlar inte heller sänkningen för de med enkelbiljetter om att sänka utbetalningarna till försenade resenärer. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.