Booking.com får stoppa hotell marknadsföra lägre priser

1 maj, 2015 i Handel

Hollandsbaserade Booking.com är Europas största internetbaserade resebyrå. Genom sajten kan man söka, finna och boka hotell i en lång rad länder, skriver DN. Booking har haft en klausul som förbjuder de anslutna hotellen att erbjuda lägre priser än de som kunderna möter via Booking. Skälet är att sökningen är gratis. Booking får betalt via en provision från hotellen, men först när det skett en bokning. Konkurrensverket inledde en granskning och Booking åtog sig att ta bort klausulen som förbjuder hotellen att erbjuda lägre priser. De får nu erbjuda lägre priser via en konkurrerande internetresebyrå eller till exempel genom internetbokningar som vänder sig till en begränsad krets, till exempel medlemmar i hotellens lojalitetsprogram. Det är också fritt fram för hotellen att erbjuda lägre priser utanför nätet, till exempel via telefon. Men inte brett via internet. – Kunderna skulle först kunna titta på hotellen via Booking söktjänst och sedan boka billigare via en annan sajt, förklarar Martin Mandorff, enhetschef på KKV. – Ärligt talat tycker jag att det är larvigt, säger branschorganisationen Visitas vd Eva Östling, som berättar att Booking och konkurrenten Expedia har provisioner som ligger på runt 25% av rumspriset. Hotellen skulle med andra ord kunna pressa priset mot kund utan att själva förlora på det. Visita tänker kräva att den europeiska branschorganisationen Hotrec tar fallet vidare till EU-kommissionen för ett avgörande. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.