Hallå konsument, varför svarar ni inte?

6 maj, 2015 i Allmänt

Konsumentverkets nya tjänst Hallå konsument har problem. Trycket på telefonlinjerna är hårt och många ringer utan att någonsin komma fram, skriver Värmlands Folkblad. Catrin Lundqvist är chef för enheten för konsumentupplysning. – Det är Konsumentverket och KO (Konsumentombudsmannen) som har ordet. Vi säger att vi önskar att vi hade mer resurser. Vi håller departementet uppdaterat. Det är en politisk fråga, hur stort anslag vi får i relationen till andra viktiga samhällsinsatser, säger hon. Något som späder på den långa tiden är att många ringer, skriver i chatten och på Facebook på samma gång. Det gör att samma person belastar Hallå konsument från flera olika håll och att det tar ännu längre tid att komma fram. Många använder sig också av så kallad callback, där man istället för att hänga kvar i kön anger sitt telefonnummer för att bli uppringd när det är ens tur. – Då kan det vara att man har lämnat sitt telefonnummer två gånger, så man konkurrerar med sig själv. En del vi ringer upp har vi redan haft kontakt med, säger Catrin Lundqvist, som också tipsar om att den kommunala vägledningen finns. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.