Därför ”gratis”-luras återförsäljarna

14 maj, 2015 i Granskningar

Tres återförsäljare lurar konsumenter genom att sätta fantasipriser på surfplattor och datorer de säljer på avbetalning med abonnemanget. ”Prissättningen är fri”, säger Tre – men övriga operatörer håller inte med.

Det har på senare år blivit populärt att tillsammans med teleabonnemang erbjuda konsumenter möjlighet att köpa surfplattor, bärbara datorer och annan hårdvara på avbetalning. Kostnaden för hårdvaran kommer sedan på mobiloperatörens faktura.

Konsumenten kan på så sätt ha råd med dyra elektronikprodukter, samtidigt som teleoperatörerna får sälja fler abonnemang. Men upplägget uppmuntrar samtidigt till överförsäljning och fula tricks från återförsäljarna. Så här fungerar det:

1. Återförsäljaren erbjuder kunden att köpa exempelvis en surfplatta genom att teckna ett teleabonnemang. Är säljaren ärlig förklaras att det rör sig om avbetalning, oärlig heter det att surfplattan ”är på köpet”.

2. Teleabonnemanget har två års bindningstid, och avbetalningen sträcker sig över samma period. Exempelvis 200 kronor i månaden i 24 månader för en surfplatta, totalt 4800 kronor på två år. Teleoperatören tar över kravet, och lägger på avbetalningen på abonnemangsfakturan.

3. Återförsäljaren får hela summan, 4800 kronor, direkt utbetald från operatören, plus eventuell provision för abonnemangsförsäljningen.

Under 2014 fick landets konsumentvägledningar många klagomål på ”gratis” produkter som visade sig innebära dyra teleabonnemang. Även Telekområdgivarna känner igen problematiken. Att teleoperatörerna agerar kreditgivare gentemot konsumenterna kan förklara varför. Återförsäljarna tjänar helt enkelt mycket med på avbetalningsköpen av hårdvara än provisionen på att sälja abonnemang.

Men det är värre än så. Som Knyt.se kunnat avslöja i fallen med Chatarina och Angela har återförsäljaren Mobilarena kunnat sätta vilka priser som helst på hårdvaran. Det innebär att en surfplatta som kostar omkring 1500 kronor för vem som helst att köpa kontant påståtts vara värd mycket mer. I Chatarinas fall blev avbetalningskostnaden 7200 kronor, och Angelas fall 4800 kronor.

Mellanskillnaden har, via operatören Tre, gått rakt ned i Mobilarenas fickor. Kamran Alemdar på Tre säger att prissättningen är fri, och att de inte kan styra över återförsäljarnas prissättning:
- Vi har ju fri prissättning i Sverige. Vi kan egentligen inte gå in och säg att ”det här stämmer inte”, säger han till Knyt.se.

Han tillägger att det givetvis inte är bra om konsumenter känner sig lurade:
- Vi kan inte säga åt dem vad de ska ta, men vi tar en dialog med dem ändå för att de är vår återförsäljare, säger Kamran Alemdar på Tre.

I Mobilarenas fall verkar dock dialogen inte ha lett till något, eftersom återförsäljaren ett antal månader efter att Knyt.se först uppmärksammat problematiken får fortsätta att sätta fantasipriser.

Så här gör övriga operatörer
Efter att Knyt.se fått upplägget med hårdvara på avbetalning bekräftat av Tre kontaktade vi de övriga mobiloperatörerna samt Comhem för att fråga hur de ställer sig i frågan. Tele2 säljer inte längre på det sättet, men de övriga svarar att de har regler för hur mycket återförsäljarna får ta för de datorer och surfplattor de säljer med abonnemangen.

Telia svarar att ”priset på varan ska vara marknadsmässigt och återförsäljaren får ha en marginal som är skälig, 10-15%”. Telenor skriver att de ”valt samarbetspartners som inte säljer produkter långt över marknadsvärdet”, och Comhem att ”värdet på varan ska alltid vara samma som den förhöjda månadsavgiften under den totala bindningstiden (tex 100kr x 24)”.

Kamran Alemdar på Tre hävdar att svensk konkurrenslagstiftning hindrar Tre från att styra över sina återförsäljares priser. Men stämmer det?

Knyt.se ringer upp Angelo Skog, jurist på Konkurrensverket, och berättar om operatörernas regler för återförsäljarnas prissättning.

- Att komma överens om ett takpris är – som huvudregel – inte lika problematiskt som att komma överens om ett golvpris. Man kan inte säga att det inte är något som är tillåtet. Det måste man utreda i så fall, säger han.

- I våra granskningar prioriterar vi det som är mest skadligt för konkurrensen, som att komma överens om ett lägsta pris man får ta. I det fallet avtar incitamentet att konkurrera, vilket drabbar konsumenten. Att ha ett högstapris, ett tak, är inget som i regel drabbar konkurrensen negativt. Det blir snarare att konkurrensen hårdnar, säger Angelo Skog.

I fallet med hårdvarupriserna finns dessutom ett incitament att skydda konsumenten, konstaterar Skog.

Här är de frågor vi ställde till operatörerna och deras svar:

1. Använder ni externa återförsäljare – butiker, på stan-säljare etc – för att sälja era abonnemang?

Telia, Hans Carlsson, ansvarig för ÅF-kanalen:
Ja, vi har idag externa återförsäljare som har butiker. Det kan till exempel vara Elgiganten, Mediamarkt, Audio Video med flera etablerade kedjor som finns över hela landet. Vi har däremot inga återförsäljare som bedriver försäljning från ”säljdiskar” som står ute på stan eller i olika köpcentra.

Telenor, Jonas Vrethammar, head of external retail:
Telenor samarbetar endast med kedjor och deras butiker och varuhus. Vi bedriver ingen försäljning på stan eller eventförsäljning via externa partners.

Tele2 , Oliver Carrà, presschef:
Nej, den typen av försäljning bedriver vi inte längre. Vi har tidigare bedrivit den typen av försäljning genom återförsäljare men inte längre. Vi valde att säga upp avtalen med ett flertal externa återförsäljare under tidiga fjolåret då vi såg att kundupplevelsen inte var god nog, att antalet klagomål var för hög över tid och att inte åtgärder vidtogs från dessa återförsäljare i den mån att det vände utvecklingen. Det dög inte helt enkelt.

Comhem, Fredrik Hallstan, presschef:
Ja.

2. Kan dessa återförsäljare sälja med egen hårdvara – surfplattor – bärbara datorer etc – som ni sedan fakturerar som förhöjd månadsavgift/avbetalning på abonnemangsfakturan?

Telia:
Ja, våra återförsäljare kan använda så kallad förhöjd månadsavgift för att kunna erbjuda produkter som är kopplade till den tjänst eller det abonnemang som kunden är i behov av/har köpt.

Telenor:
Ja, samtliga externa partners står för allt inköp av hårdvara, telefoner, surfplattor, datorer, allt inom kategorin.

Tele2:
Med anledning av svar ovan så kan vi inte svara på frågan.

Comhem:
Ja, fast enbart i retail i samarbete med återförsäljare som tex Elgiganten.
3. Om ja, får återförsäljaren i sådana fall hela beloppet (tex 24×200 kr=4800 kr) utbetalt från er direkt?

Telia:
Ja, det får de.

Telenor:
Våra partners får delbetalningen av hårdvaran utbetald enligt exemplet ovan, vi är väldigt noga med att våra partners inte tar ut mer delbetalning än rekommenderat utpris till kund delat på 24 månader.

Tele2:
Med anledning av svar ovan så kan vi inte svara på frågan.

Comhem:
Nej.

4. Får återförsäljaren sälja vilken hårdvara som helst, och sätta vilka priser som helst på hårdvaran? Exempelvis sälja en surfplatta med marknadsvärde 1500 kronor för 4800 kronor på avbetalning?

Telia:
Nej, varan/varorna ska vara direkt kopplade till det abonnemang som kunden är intresserad av och ska underlätta för kunden att använda sin telefon och sitt abonnemang. Priset på varan ska vara marknadsmässigt och återförsäljaren får ha en marginal som är skälig. Vår bedömning är att det är cirka 10-15 procent på varornas värde.
Nej, en återförsäljare får inte sälja en surfplatta med ett marknadsvärde om 1 500 kr för att sedan låta kunden avbetala 4 800 kr. Hela det belopp som kunden får betala i förhöjd månadsavgift ska det finnas täckning för i form av varor och där återförsäljaren enbart får ha skälig marginal.

Telenor:
Vi har valt samarbetspartners som inte säljer produkter långt över marknadsvärdet enligt exemplet ovan. Skulle det ske så har vi rutiner och processer där vi kan agera snabbt och där vi har en bra dialog med våra samarbetspartners. Vi har avslutat samarbeten med återförsäljare som inte kunnat leva upp till våra övergripande krav.

Tele2:
Med anledning av svar ovan så kan vi inte svara på frågan.

Comhem:
Det är inte ok att sälja till det priset. Värdet på varan ska alltid vara samma som den förhöjda månadsavgiften under den totala bindningstiden (tex 100kr x 24). Vi har en ständig dialog med våra återförsäljare för att deras erbjudanden ska vara så rimliga som möjligt.

Tre backar – lovar utreda ändrad policy
I ett mejl till SVT Nyheter inför ett inslag om Knyt.se:s granskning ska sändas gör nu Kamran Alemdar en kovändning och skriver:

”Vi har diskuterat den här frågan flitigt internt den senaste veckan och vår säljavdelning och våra jurister håller nu på att skapa en rekommendationspolicy som ska användas gentemot våra återförsäljare. En policy som möjliggör att vi kan ställa krav om skäliga priser utan att det strider mot konkurrenslagstiftningen och vars syfte är att inga Tre-kunder ska känna sig vilseledda då försäljning sker via någon av våra återförsäljare”.

Uppdaterad augusti 2015: Till Knyt.se säger Kamran Alemdar att policyn börjat rullas ut efter sommaren:
”Surfplattor, mobiltelefoner eller andra tillbehör som hos en återförsäljare kombineras med ett 3-abonnemang med förhöjd månadsavgift ska enligt de rekommendationer som 3 ger sina återförsäljare inte överstiga ett pris högre än 15 % över tillverkarens/leverantörens rekommenderade utpris på varan.”

Läs tidigare delar här:
Hon lurades betala dubbla priset >>
Nekades ångerrätt på 30 000 kronor >>
Tre nekade Linda hjälp >>
Gratis surfplatta kostade 300 kronor i månaden >>
80-åring pålurad fyra abonnemang >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.