Telia vägrade garantireparation av Iphone

22 maj, 2015 i Konsumenträtt

Efter att Telia vägrat laga Dennis Iphone 5s på grund av en mindre kantstötning tog han saken i egna händer och fixade problemet själv. Vad felet var? Ett trasigt batteri, skriver MacWorld. – Jag jobbar ju som tekniker och har tillgång till verktyg för att byta ut batterier till Iphone. Jag började med att öppna skalet med hjälp av en klocka från en Musse Pigg-leksak och ett rakblad. Det tog ungefär tio minuter för mig att ta ett batteri till en annan Iphone 5s och sätta i det i den här. Sedan dess har telefonen fungerat utmärkt, säger han. Hanteringen från Telias sida grundar sig i att företaget arbetar efter en policy från serviceverkstaden Telecare. Det betyder kort och gott att telefoner med yttre skador inte repareras alls. Marcus Haglund, presstalesperson på Telia, förklarar: – Om en kund kommer in med en trasig telefon i våra butiker gör personalen en första koll om den har några yttre skador. Är det inte något synligt fel skickar vi vidare den till våra tekniker. Men är det en yttre skada så är det inte något garantiärende. I det här fallet är det ju svårt att säga om batteriet har påverkats av den yttre skadan. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.