Britt-Mari nekades ångerrätt av Mobilarena och Tre

1 september, 2015 i Granskningar

Ingen ångerrätt och surfplattan var bara värd hälften av vad hon betalade. Britt-Mari Hansson i Trelleborg är senast i en lång rad av Mobilarenas kunder som känner sig lurad.

När en gatusäljare från Mobilarena under Palmfestivalen i Trelleborg ropade att han kunde sänka Britt-Mari Hanssons månadskostnad tyckte hon det lät bra. Under sommaren hade hon lyssnat på en ljudbok och flera gånger fått köpa till extra datatrafik.

- Han ringde till Tre, som jag redan var kund hos, och kollade upp vad jag betalade idag och påstod att det var 1700 kronor i månaden, berättar Britt-Mari.
- Det skulle han kunna sänka med 200 kronor, och dessutom skulle jag få extra gigabyte, så det tyckte jag var bra.

Säljaren, Michel, skrev ut vad Britt-Mari trodde var papper på det överenskomna. Sedan plockade han fram en surfplatta som skulle ingå i deras ”drive”, berättar Britt-Mari Hansson. Dessutom fick hon en påse med högtalare, penna och en del annat.

- Han bad mig öppna kartongen medan han fixade pappren, så skulle han hjälpa mig att starta upp och hur plattan fungerade.

Eftersom Britt-Mari hade bråttom hem så blev det ingen demonstration. Väl hemma insåg hon och dottern Maria som var på besök, att hon alls inte hade någon månadskostnad på 1700 kronor som Michel sagt. De abonnemang hon hade var ett fastprisabonnemang för 399 kronor i månaden, och ett mobilt bredband för 289 kronor. Den månadskostnad han noterat på en handskriven lapp, 1606 kronor, stämde inte heller med vad hon tecknat.

- Istället skulle jag betala 139+49 kronor för ett mobilt bredbandsabonnemang, plus en avbetalning på 300 kronor i månaden för surfplattan under 24 månader, berättar Britt-Mari. När dottern åkte tillbaka efter några timmar och försökte ångra köpet nekades hon. Istället hänvisade säljaren till mobiloperatören Tre, vars abonnemang hon tecknat.

På Tres kundtjänst berättade ”Bryan” på reklamationsavdelningen att han inte kunde göra något, eftersom Mobilarena bara var en samarbetspartner till Tre. Bryan läste innantill och meddelade att Mobilarena inte hade någon ångerrätt utan bara hade sju dagars bytesrätt – om förpackningen var obruten.

Kan Bryan ha trott att du handlat i en av Mobilarenas fasta butiker?

- Nej, det tror jag inte. Jag berättade vad som hade hänt och att försäljningen skett i Trelleborg, säger Britt-Mari till Knyt.se.

Enligt Britt-Mari fick hon ingen muntlig information om ångerrätt innan köpet. Hon fick med sig tre papper, en handskriven lapp från säljaren, ett avtal från Mobilarena, och ett utskrivet abonnemangsavtal från Tre. På pappret från Mobilarena är den enda informationen om ångerrätten följande – ordagrant:

”Ånger rätt i 14 dagar, mot uppvisande av kvitto och obruten förpackning. Vid bruten förpackning tillkommer en värdemisnkningskostnad”.

- Företagen bryter allvarligt mot lagen. Det säger Agnes A Hammarstrand, advokat hos Delphi och expert på e-handel.

Den information som företagaren ska lämna enligt Distansavtalslagen lämnas inte, konstaterar hon.

- Enligt lagen krävs att informationen om ångerrätt har visst innehåll, t.ex. hur och under vilka förutsättningar det finns ångerrätt, tidsfrist, om standardformulär, skyldigheter vid återsändande, osv.

Dessutom är den lilla information som lämnas felaktig, eftersom avdrag normalt inte kan göras bara för att en förpackning brutits. Eftersom denna information saknas har kunden ångerrätt i ett helt år från att avtalet ingåtts. Dessutom kan företagaren bli skyldig att utge marknadsstörningsavgift, säger Agnes A Hammarstrand.

Mattias Grafström på Telekområdgivarna håller med:
- Enligt såväl lag som Telekområdgivarnas uppföranderegler ställs högre krav på ångerrättsinformation än vad som framgår av den information som finns med från återförsäljaren i detta ärende.

Det visar sig också att den surfplatta Britt-Mari Hansson fått på avbetalning, en Lenovo Yoga Tablet2-1050L, inte i närheten kostar så mycket som de 7200 kronor avbetalningen hamnar på. Den säljs idag, enligt prisjämförelsesajterna Prisjakt och Pricerunner, för mellan 2390 och 3490 kronor. Det lägsta priset hos Prisjakt har aldrig överstigit 2800 kronor sedan plattan lades till i jämförelsen i oktober 2014.

Fakta: Det ska du få veta om ångerrätten
En näringsidkare ska, före ett köp, informera konsumenten om och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, om tidsfristen och övriga villkor, om hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för ångerrätt och hur konsumenten kan ta del av detta. Informationen ska ha lämnats på ett klart och begripligt sätt. Efter köpet ska den också lämnas ”i varaktig form”, det vill säga skriftligt. (Distansavtalslagen 2 kap. 2 § första stycket 9 och 2 kap. 3§).

Knyt.se har sökt Tres ledning för en kommentar.

Kommentarsfunktionen är avstängd.