Fortsatta problem med Tre och Mobilarena

1 september, 2015 i Granskningar

I nästan ett år har vi granskat mobiloperatören Tre och dess återförsäljare Mobilarena. Problemen med ockerpriser på avbetalningsköp och felaktig information om ångerrätten är dock kvar.

I november 2014 publicerade Knyt.se de första delarna i granskningen av mobiloperatören Tre och dess på stan-återförsäljare Mobilarena. 80-åriga Gerd fick fyrdubbla abonnemang och krävdes på tusentals kronor. – Som att slåss mot ondskefulla varulvar, sade hon om företagen. Victoria nekades ångerrätt sedan hon protesterat när surfplattan som skulle vara gratis visade sig kosta 7200 kronor på avbetalning.

Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, var kritisk till att Tre inte hjälpte de kunder som hörde av sig. – Det är olämpligt att säga att man inte har något med saken att göra. Istället borde de säga: Kolla först med återförsäljaren, och återkom om det inte löser sig, sade han.

I november skrev vi också om Linda, som fick kalla handen av Tres kundtjänst när hon förgäves försökt få rätt mot Mobilarena sedan abonnemanget blivit dyrare än vad säljaren sagt. Tre vägrade svara på fler av hennes frågor och påstod felaktigt att hon inte hade någon ångerrätt. – Olyckligt, kommenterade Tres kommunikationschef Kamran Alemdar, och lovade att föra en intern dialog.

I april 2015 nekades Chatarina ångerrätt av Mobilarena, efter att ha lurats teckna avtal för över 30.000 kronor. – Han nästan skrek åt mig, ”det är ingen lek, fattar du vad mycket extrajobb det blir för oss, du kan inte bara ångra dig!”, berättar hon. Även Tre påstod att hon inte hade någon ångerrätt.

På Mobilarenas orderblankett stod det endast att det är bytesrätt i 14 dagar, mot uppvisande av kvitto och obruten förpackning. – - Det räcker inte alls. Man har rätt att få utförlig information på ett papper om ångerrätten, sade Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

När Knyt.se anonymt ringde Mobilarenas och Tres kundtjänst sade däremot båda att det fanns ångerrätt vid köp av på stan-försäljare. Båda påstod dock felaktigt att ångerrätten inte gällde om förpackningen var bruten. Enligt ”Alex” på Tre hade han och hans hundratals kollegor inte fått någon utbildning om ångerrätt alls.

I maj 2015 berättade Knyt.se om Angela, som övertalades att teckna flera mobilabonnemang av Mobilarena för att kunna få en dator och surfplatta på avbetalning. Produkterna var visade sig vara värda mycket mindre än vad säljaren påstått. Mobilarena och Tre vägrade dock att häva köpet.

När Knyt.se granskade de avbetalningspriser Tre tillät sina återförsäljare att ta ut fann vi att de fick sätta vilka priser som helst. Det innebar att en surfplatta Mobilarena kunnat köpa in för 1500 kronor kunde säljas för 7200 kronor på avbetalning på mobilabonnemangsfakturan under två år. Tre betalade ut hela summan direkt till återförsäljaren, som alltså tjänade mycket mer på hårdvaran än provisionen för att sälja mobilabonnemang.

Enligt Kamran Alemdar på Tre hindrade svensk konkurrenslagstiftning Tre att bestämma vilka priser återförsäljarna fick ta ut. Det hindrade dock inte de andra operatörer Knyt.se frågade att ha tydliga regler om marknadsmässiga priser eller ett påslag på högst 10-15 procent. Inte heller Konkurrensverket höll med om Tres tolkning av reglerna. När Knyt.se i samarbete med SVT Nyheter gjorde ett tv-inslag om avbetalningsköpen backade till slut Tre och lovade att ta fram en policy som tvingade återförsäljarna att ta ut skäliga priser.

Nu är det slutet av augusti 2015. Tidigt en söndagsmorgon får Knyt.se ett mejl från Britt-Mari, som legat sömnlös efter att ha känt sig lurad av en av Mobilarenas gatusäljare dagen innan. Läs mer:

Britt-Mari nekades ångerrätt av Tre och Mobilarena >>

1 svar på Fortsatta problem med Tre och Mobilarena

  1. Det är rent bedrägeri de sysslar med
    så kan man inte samla ihop å skicka till PLUS nu
    För nu är vi redigt förbannade på både 3 å mobilarena
    Och vad gör 3 butiken för nytta igentligen. Har varit där inne
    Minst 6 gånger å klagat å försökt få rätt på detta
    men alla deras säljare där oxå vill bara sälja men fan inte
    ta något ansvar för deras produkter och kunder