Tre svarar på kritiken om fulsälj

7 september, 2015 i Granskningar

Nu svarar Tre på kritiken. Eftersom informationen varit felaktig har alla som blivit kund genom Mobilarenas på stan-säljare rätt att ångra sig i 12 månader från köpet, erkänner mobiloperatören.

Efter nästan ett års granskning kvarstår problemen med mobiloperatören Tres oseriösa återförsäljare. Här sammanfattar vi vad vi skrivit tidigare >>

Britt-Mari Hansson lurades så sent som 30 augusti av en på stan-säljare i Trelleborg. Läs mer om det här >>

Kamran Alemdar, pr- och informationschef på Tre, har nu svarat på Knyt.se:s frågor skriftligt. Han börjar med att påpeka att påståendet att Tre saknar en prispolicy är fel.

- Vi har visst skapat en rekommendationspolicy för våra återförsäljare, skriver Kamran Alemdar:

”Surfplattor, mobiltelefoner eller andra tillbehör som hos en återförsäljare kombineras med ett 3-abonnemang med förhöjd månadsavgift ska enligt de rekommendationer som 3 ger sina återförsäljare inte överstiga ett pris högre än 15 % över tillverkarens/leverantörens rekommenderade utpris på varan.”

Enligt Kamran Alemdar har policyn börjat rullas ut mot återförsäljarna nu efter sommaren. – Det känns jättebra att vi har en policy på plats nu, skriver han.

Kamran Alemdar menar att det är fel att säga att avbetalningskostnaden på 7200 kronor Britt-Mari Hansson fick bara rör själva surfplattan:

- I den avbetalningen på 300:-/månad som Britt-Marie fick ingår dels en Lenovo Yoga Tablet2-1050L (4G/LTE), dels ett tillbehörspaketet som inkluderar Onbeat högtalare BT, Skinnfodral till Plattan, Touchpenna, Bil laddare, Antivirus 12mån. Det är alltså inte korrekt att jämföra det totala priset kunden betalar mot ett pris på vad enbart surfplattan kostar, skriver Kamran Alemdar.

När Knyt.se kollar med Britt-Mari vad hon egentligen fått visar det sig vara en högtalare, ett nylonfodral i fel storlek, och en touchpenna, som tillsammans i bästa fall har ett marknadspris på 600 kronor. Information om det påstådda antivirusprogrammet saknas helt.

Ni eller Mobilarena värderar alltså tillbehörspaketet till omkring 3600 kronor, om man ska ta mellanskillnaden mellan surfplattans pris?

- Jag vet inte vilka priserna är på produkterna som MobilArena paketerar med, då det inte är produkter som vi säljer eller har någon inblandning i över huvud taget. Däremot förutsätter jag att vår rekommendationspolicy kommer att se till att prissättningen blir rimlig och att det, i fallen där prissättningen varit skev, sker en förbättring.

Med tanke på att Mobilarena tidigare visat sig okunniga om reglerna om ångerrätt, varför kontrollerade ni inte att de korrigerat informationen på ett sätt som uppfyller Telekområdgivarnas etiska regler och de krav lagen ställer?

- Jag kan inte svara på varför det inte skett en uppföljning på just punkten. Däremot ska det vara ändrat nu, skriver Kamran Alemdar. – Det ska exempelvis inte medföra värdeminskning för kunden om den bara öppnat kartongen. För att det skall göras avdrag för värdeminskning krävs att produkten inte är i nyskick eller att det är åverkan på kartongen.

Resultatet är nu att samtliga av Mobilarenas på stan-kunder har ett års ångerrätt istället. Alla nya kunder som Mobilarena skaffat er det senaste året har alltså rätt att frånträda avtalen!

- Det är helt korrekt att ångerrätten utökas med ett år om informationen är felaktig, och att detta naturligtvis gäller för alla de abonnemang som Mobilarena sålt, inte bara 3-abonnemang. Man får ju naturligtvis titta på varje ärende för sig, men rent generellt är det korrekt, svarar Kamran Alemdar.

Angående Tres kundtjänst. Igen fel information om ångerrätten. Hur kunde reklamationsmedarbetaren sitta och läsa innantill? Vilka dokument som rör samarbetet med Mobilarena hade han tillgång till, och hur kunde han tolka dem så?

- Jag har hört mig för angående detta och i det här fallet hade inte informationen som kundservicemedarbetaren har tillgång till uppdaterats i våra interna system. Jag har fått det bekräftat att informationen nu är uppdaterad.

Vilken koll har ni egentligen på återförsäljarna? Ni kollar inte upp att de ger ut lagstadgad ångerrättsinformation, och ni kollar inte att deras erbjudanden är rimliga till det pris de anger. Vad gör ni då?

- Vi har cirka 900 återförsäljare knutna till 3. De är helt egna bolag som driver sin verksamhet efter egna visioner. Vi ställer krav, hjälper till i den mån det efterfrågas, följer upp i den mån vi kan och anser nödvändigt. Vi kan omöjligt ha koll på alla detaljer nere på butiksgolvet.

Jag förstår att ni inte kan ha koll på alla återförsäljare. Rent spontant känns det då som om slutsatsen borde vara att dra ned på antalet för att kunna ha det, istället för att inte begära in underlag – ens från någon som visat sig notoriskt opålitlig tidigare – som visar att de ger kunden den grundläggande information denne har rätt att få.

- Jag förstår hur du menar och vi tar till oss av dina synpunkter (och blir bättre av dom). Vi har avslutat samarbeten med återförsäljare och kommer fortsätta att göra det när vi ser att t.ex. oschysst försäljning har satts i system och vi upplever att de inte sker en drastisk förändring till det bättre, svarar Kamran Alemdar.

- Det blir tyvärr fel ibland. Det vi däremot kan göra är att hålla dom som bryter mot såväl vår policy som svensk lagstiftning till svars samt göra det så tydligt som möjligt vilka förväntningar vi ställer på dom. Och det gör vi, och vi ser hela tiden en förbättring/minskning gällande antal ärenden som kommer in till Telekområdgivarna, skriver Kamran Alemdar.

Britt-Mari Hansson har nu fått mejl från Mobilarena om att hon har rätt att ångra sig och skicka tillbaka varorna. Efter en påstötning går Mobilarena också med på att betala returportot.

Läs tidigare delar i granskningen här:
Fortsatta problem med Tre och Mobilarena >>
Britt-Mari nekades ångerrätt av Mobilarena och Tre >>
Därför gratis-luras återförsäljarna >>
Hon lurades betala dubbla priset >>
Nekades ångerrätt på 30 000 kronor >>
Tre nekade Linda hjälp >>
Gratis surfplatta kostade 300 kronor i månaden >>
80-åring pålurad fyra abonnemang >>

2 svar på Tre svarar på kritiken om fulsälj

  1. Vi har blivit lurade av mobilarenas sälgare Faime el hur de stavas och
    Fortfarande inte fått rätt på skiten som han blåste oss på.
    har pratat med en Nina och en Alan på mobilarena. För 12 dag sen
    å då skulle vi komma överens men
    Mobilarena har INTE hållt sig till överenskommelse vi prata om..
    undrar va de sysslar med där nu..

  2. Avskyr att mobilarena ger ut produkter som hävdas vara ”gratis” som vi sen får betala för varenda j-a månad!

    Jag ska definitivt skriva till dem igen och skicka tillbaka ”gratisprodukterna”!