Tusentals missar rotavdraget

2 november, 2015 i Handel, Konsumenträtt

Varje år går tusentals hushåll miste om rotavdraget för att hantverkaren inte lämnat in ansökningarna i tid till Skatteverket. Upptäcker du detta i januari är det för sent och du kan själv få stå för mellanskillnaden, skriver Testfakta. – Har man inte avtalat något annat står det ofta på fakturan att hantverkaren har rätt att kräva pengar av den som jobbet är utfört åt om man inte får ut något rotavdrag, säger Henrik Westerlund, verksamhetsutvecklare på Skatteverket. – Jag har pratat med konsumenter som fått sådana fakturor upp till två år efteråt, säger konsumentvägledare Maria Wiezell. För att få göra avdrag för rot eller rut krävs att arbetet är utfört under året som gått, att fakturan är betald före årsskiftet och att entreprenören skickat in ansökningarna till Skatteverket före den sista januari nästkommande år. en som drabbats av uteblivet rot- eller rutavdrag på grund av att hantverkaren gjort fel har möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få sitt ärende prövat där. Men utan ett riktigt avtal – där exempelvis också tilläggsarbeten tas upp – är det svårt få rätt. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.