Aggressiv marknadsföring om fiber från Svensk Infrastruktur

3 november, 2015 i Tele- och internet

Flera kommuninvånare anser sig vara utsatta för aggressiv marknadsföring från företaget Svensk Infrastruktur om fiberanslutning, skriver UNT. En Östhammarsbo berättar att hon i veckan blev uppringd av en man som sade sig representera Svensk Infrastruktur. Han ska bland annat ha sagt att Telia avvecklar sitt kopparnät i mars nästa år och att SI byter ut det gamla nätet åt kommunen. Efter att ha kollat upp saken med Östhammars kommun visade det sig att inget stämde. Även konsumentvägledaren May Strandberg har fått höra samma upplägg från en konsument. – Alla ledningar skulle stängas ner och hon skulle inte kunna ringa längre med sin fasta telefon. Man får inte fara med osanning på det sättet, säger May Strandberg. Den information som Telia gått ut med om stängning av kopparnätet med början år 2016, berör 1 300 abonnenter på landsbygden i Östhammars kommun. Johan Sundberg som är operativ chef på Svensk Infrastruktur skriver att man nu tagit en ”ordentlig genomgång” med dem som arbetar med försäljning i området. Till artikeln >>

2 svar på Aggressiv marknadsföring om fiber från Svensk Infrastruktur

  1. Hej,

    Vi beklagar verkligen om några kommuninvånare fått den bild av oss som beskrivs här och i UNT, det var aldrig vår intention och som du nämner har vi tagit upp det med våra anställda för att undvika missförstånd. Vi kommunicerar inte att vi samarbetar med kommunen vad gäller utbyggnaden utan detta är något vi själva erbjuder boende.

    När det gäller nedrustningen av telenätet så är det något som inte bara sker i Östhammar kommun utan även i hela landet under kommande år och det är det vi vill förtydliga.

    Vi vill att boende ska känna sig trygga med oss som potentiell fiberleverantör och boende är varmt välkomna att kontakta oss om de har frågor eller funderingar kring stadsnätet i Östhammar.

    Vänliga hälsningar,
    Svensk Infrastruktur

  2. I vårt område har SI kommit med det mest konkurrenskraftiga erbjudandet, både vad avser teknik och pris. Jag tycker de verkar seriösa.

    Om man informerar för en stor grupp personer så kommer alltid någon att uppfattat informationen på ett sätt som avviker från väntevärdet (medvetet eller omedvetet), visst kan man väl då anse att företaget misslyckat men pga stokastiska faktorer är detta ofrånkomligt!
    Jag undrar hur mycket ”osanning” som finns i artikeln, pga av exempelvis slumpfaktorer eller medveten skevhet?