Krönika: Näthandeln måste förebygga ID-kapningar bättre

6 november, 2015 i Bedrägeri

Någon snodde mitt personnummer, gjorde några falska beställningar och sitter nu och dricker fina gratisviner för 8 230 kronor. Trots att jag är försiktig var det löjligt lätt, skriver Lars Lindström i en krönika i Expressen. ”Jag slänger aldrig gamla bankbesked eller räkningsavier i pappersinsamlingen. Har aldrig förlorat körkort, ID-kort eller pass. Använder säkra betalningar när jag beställer böcker eller elektronik eller kläder på nätet”, skriver han. Trots det fick han ett sms från ett kreditföretag: ”Någon har med mitt personnummer, ett kontantkort i mobilen och en nyskapad mejladress lyckats beställa varor för tiotusentals kronor hos hittills tre olika företag på nätet. Med hjälp av ett förfalskat ID-kort lyckades bedragarna plocka ut ett av paketen”, skriver han. ”Jag har inte drabbats ekonomiskt (än), men har tvingats sitta i timmar i telefon för att 1) polisanmäla vid tre tillfällen 2) ringa till en rad olika kreditföretag för att spärra mitt personnummer 3) kontrollera med Skatteverket att jag är folkbokförd på rätt adress och 4) kolla med Svensk adressändring att ingen gjort en eftersändning av min post”. Han menar att handeln måste bli bättre: ”Då vem som helst kan hitta personnummer på nätet, köpa ett anonymt kontantkort till mobilen och registrera en falsk mejladress borde det ligga i företagens intresse att kontrollera vem köparen är”. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.