ATL hälsar på hos Nummerupplysningen.se

10 november, 2015 i Bedrägeri

Tidningen ATL har åkt till Estland och träffat Henry Delone, den svensk som står som ägare till det estniska bluffbolaget Nummerupplysningen.se. – Polisanmälningarna dök upp efter det att Svensk Handel började skriva att kunderna skulle göra det. Innan var det ingen som klagade, säger han till ATL. – Vi riktar oss till företagare som bör veta att de ska läsa igenom det de skriver under, menar han. De som blir lurade får skylla sig själva, undrar tidningen. – Nej, det har jag absolut inte sagt. Och är det någon som inte vill ha tjänsten brukar vi vara rätt medgörliga. Vi har gjort ett stort antal krediteringar när vi tyckt att det funnits skäl till det. Till artikeln >>
Kopian Bolagsupplysningen har fakturerat för 9,2 miljoner kronor på knappt ett år. När ATL försöker hitta deras huvudkontor hamnar vi på ett virtuellt kontor dit mer än 500 bolag får sin post. ATL får inte träffa verksamhetschefen Ingrid Ilsjan, efter direktiv från ägaren Eve Tiit. Istället intervjuas hon på telefon, och förnekar bland annat att de samarbetar med Nummerupplysningen. Att den juridiska texten på blanketterna är nästan helt identisk förklarar de med att de kan ha använt samma advokatfirma. Till artikeln >>

1 svar på ATL hälsar på hos Nummerupplysningen.se

  1. Ett alternativ till att returnera en skokartong med bråte är att skicka en bunt med tomma svarskuvert.

    Man tillverka ett kuvert genom att skriva ut följande A4, vika det på mitten och fästa ihop med en bit tejp:
    https://minfil.org/Zar2k6bab5/nummerupplysningen.pdf

    Detta agerande gynnar dessutom Postnord (de fakturerar 5,50 SEK per brev) utan att försämra deras arbetsmiljö. Platta maskinskrivna pappersförsändelser sorteras 100% maskinellt, inget större merarbete för dem.

    A4-papper är billigt, det går nästan inte åt någon toner heller. Betydligt enklare att söka upp en brevlåda än ett serviceställe dessutom.