Funktionsnedsatta tvekar inför tågresan

10 november, 2015 i Handel, Konsumenträtt

Var tredje resenär med funktionsnedsättning är osäker på tillgängligheten på tåget. Var fjärde är orolig för att hjälpen på stationen inte finns på plats. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra, skriver myndigheten. Det är många som inte känner till sina rättigheter. Det finns skillnader i reglerna beroende på om du reser med tåg, buss, båt eller flyg. Men oavsett färdmedel har du rätt att få assistans så att du kan genomföra resan, trots din funktionsnedsättning. Du har alltså rätt att få hjälp att komma ombord och likaså vid avstigning och byten. Du kan också ha rätt att få hjälp ombord, till exempel med att ta dig till toaletten. Om du är med om att inte kunna genomföra en resa på grund av din funktionsnedsättning kan du anmäla detta till Konsumentverket. Till pressmeddelandet >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.