Så ska operatörernas fulsälj stoppas

22 december, 2015 i Granskningar

Konsumentverket kräver nu att avbetalningsköp av hårdvara med mobilabonnemang behandlas som vilken konsumentkredit som helst. Idén kommer från Knyt.se.
Under mer än ett års tid har Knyt.se rapporterat om konsumenter som lurats av mobiloperatörerna och deras återförsäljare. Genom att teckna ett eller flera mobilabonnemang med förhöjd månadsavgift har konsumenter kunnat köpa surfplattor eller datorer på avbetalning. I många fall har hårdvaran påståtts vara gratis eller på köpet.

Knyt.se har också kunnat avslöja att kunderna betalat överpriser för hårdvaran. En surfplatta som gått att köpa i butik för 1500 kronor har exempelvis sålts på avbetalning för 7200 kronor. Avslöjandet ledde till att mobiloperatören Tre, som sista operatör, tagit fram en policy för hur stora marginaler återförsäljarna får ha på avbetalningsköpen, något som dock tycks kunna kringgås.

I maj 2015 kontaktade Knyt.se:s Anders Nyman Konsumentverket med ett förslag. Borde inte avbetalningen, som sker via mobiloperatörens faktura, falla under konsumentkreditlagens regler? Och borde i sådana fall inte bolagen vara tvungna att göra en ordentlig kreditprövning istället för en enkel kreditupplysning?

Skillnaden kan låta liten, men är i en försäljningssituation stor. Enligt konsumentkreditlagen måste en kreditgivare pröva om en konsument har ekonomiska förutsättningar att fullgöra vad hen åtar sig enligt kreditavtalet. Det innebär, förutom att göra en kreditupplysning, inhämta uppgifter om kredittagarens inkomster, boende, hur många som finns i hushållet, lån med mera.

Informationen om det erbjudna kreditavtalet måste dessutom – innan köpet – presenteras på en standardblankett som bland annat listar kreditbeloppet, avbetalningstiden, den effektiva räntan och vad konsumenten ska betala totalt.

Konsumentverket nappade på idén – som man säger att man också tidigare haft i åtanke – och har nu den 21 december skickat ut ett brev till de fyra stora mobiloperatörerna. I brevet framgår att myndigheten anser att avbetalningsköpen faller under konsumentkreditlagens bestämmelser och därmed ska kreditprövas.

Konsumentverket bjuder in till ett informationsmöte 10 februari, där operatörerna ska få information om konsumentkreditlagens krav på kreditprövning och verkets allmänna råd om konsumentkrediter.

Anna Hult är jurist på Konsumentverket och den som skickat skrivelsen. Till Knyt.se säger hon att Konsumentverket inte kommer börja med sin tillsyn – alltså att företagen följer lagen – förrän en tid efter mötet.

- Vi vill ge operatörerna en chans att ta till sig informationen först, säger Anna Hult.

Knyt.se:s förhoppning är att det nu blir mycket svårare för säljare i eller utanför butiker att lura in konsumenter i dyra avbetalningsköp. Säljarna måste nu ta mer tid på sig, och klart och tydligt presentera kostnaden för krediten. Och även om kreditprövningen inte gäller själva mobilabonnemanget – som är undantaget i lagstiftningen – så måste även kostnaden för det vägas in i bedömningen av kundens kreditvärdighet.

2 svar på Så ska operatörernas fulsälj stoppas

  1. Jag tycker det är mycket större problem att det slarvas med ID-kontrollen.

    En kreditprövning hjälper ju inte ett dugg om man inte kontrollerar att köparen är den person som denne utger sig för att vara.

    Jag har själv bevittnat folk som fått ut både mobilabonnemang och mobiler på avbetalning, genom att bara muntligen rabbla personnumret. Ingen ID-kontroll görs, inga kontrollfrågor ställs.
    Ja, det går säkert bra i 99% av fallen, men genom att slarva på det sättet så underlättar man för bedragare.

    Jag tycker det skall vara krav på verifiering via mobilt bankID alternativt brev hem till folkbokföringsadressen med en engångskod, INNAN någon mobil eller SIM-kort lämnas ut. Med andra ord, har man inte mobilt bankID så får man vackert finna sig i att gå hem utan varor och abonnemang, vänta på att brevet anländer, och sedan återvända till butiken en annan dag med brevet i hand. Helt ska kontrollen utföras av kreditupplysningsbolaget och inte operatörens återförsäljare själv, för att förhindra att kontrollen fuskas förbi.

    Det är VÄLDIGT vanligt att säljare, för att slippa omaket med att be om legitimation, kryssar ”Känd kund” på formuläret.

  2. Varför göra det svårare för alla för att några missköter sig? Bättre att sätta ordentliga böter, 100.000kr+, för varje fall där operatör missköter sig eller fulsäljer.