Så undviker du dyra fallgropar under rean

26 december, 2015 i Handel

Butikerna lockar med superpriser under mellandagsrean och det går visserligen att göra kap. Men det finns också dyrköpta fallgropar, skriver Aftonbladet. För att en butik ska få locka kunder med rea i sin marknadsföring finns dock ett antal regler, uppger Konsumentverket. Försäljningen måste gälla varor eller tjänster som finns i affärens ordinarie sortiment och rean måste pågå under en begränsad tid. Dessutom måste priserna under rean vara ”väsentligt lägre än butikens ordinarie pris på varorna eller tjänsterna. Aftonbladets teknikexpert Peter Pettersson tipsar om att gå in på en prisjämförelsesajt där det går att se vad priset på en specifik vara var för exempelvis en vecka sedan. Lockvaror är också ett sätt att få in dig i butiken för att sedan försöka få dig att köpa mer, eller dyrare ”bättre” varor. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.