NIX-telefon vill ha tuffare tag mot oseriösa telefonförsäljare

7 januari, 2016 i Handel, Tele- och internet

NIX-telefon, dit privatpersoner som inte vill att försäljare ska ringa kan ansluta sig, kommer nu att träffa Konsumentombudsmannen för att försöka få stopp på oseriösa telefonförsäljarföretag som struntar i att folk är anslutna till NIX-registret. Det skriver P4 Östergötland. – Vi kommer att ha ett möte med Konsumentombudsmannen i januari för att diskutera de här frågorna. Det finns ju ett önskemål från regering och riksdag att det ska bli en uppstramning på området, säger Jonas Edström, ordförande för föreningen NIX-telefon. Jonas Edström säger att man länge påtalat att något måste göras för att hindra företag som bryter mot reglerna, men att det är svårt för föreningen att ensam agera. Mattias Grafström är VD på organisationen Telekområdgivarna: – Det viktiga är att det finns en snabb och stark sanktion mot de som bryter mot reglerna. Både Post- och telestyrelsen, Konsumentverket, vi och telefonnätägarna kommer att jobba stenhårt för att få stopp på det här under 2016, säger han. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.