Debatt: Bör vi i Sverige tillåta telefonförsäljning?

8 januari, 2016 i Handel

Efter att ha nappat på telefonförsäljning står det för mig tydligt hur det fungerar. Man bör inte längre kalla de som utsätts för kunder – utan offer, skriver författaren Stig Larsson i Expressen. I början av september i år fick jag ett samtal på mobilen. En glad röst gratulerade mig. Till vad? undrade jag. Jo, jag var utvald bland 250 000 andra att ingå i någonting som hette Kombilotteriet, skriver han. Stig Larsson nappade, men fick sedan också lotter från Miljonlotteriet. Dessutom en bok från Bonniers Månadens Bok. För alla parter tror jag att det är bäst att man lägger korten på bordet. Alla som är ytterst ansvariga bör besvara frågan: ”Är det här en allmän policy? Att man utbyter kundlistor – även, om så skulle vara, med konkurrenter?” För sannolikheten att jag under ett fyrtioårigt liv som myndig under loppet av två, tre veckor skulle bli utsatt av detta från tre olika företag är minimal. Nu när jag tagit upp detta med vänner och bekanta, cirka tjugo personer, har tre av dem varit utsatta för liknande saker. Men om vi utvidgar det till deras föräldrar rör det sig om över hälften, skriver Stig Larsson. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.