Fler konsumenter söker hjälp i tvister

8 januari, 2016 i Konsumenträtt

I fjol nåddes en ny rekordnivå på över 12 000 ärenden hos ARN. Nya lagar nu från årsskiftet kommer öka inflödet ytterligare, skriver SR Ekot. – Ökning på reseavdelningen har varit extra stor, men även på allmänna avdelningen där vi prövar exempelvis frisörtjänster, flyttjänster och veterinärtjänster, säger nämndens chef Britta Ahnmé Kågerman. Hon tror antalet i år mycket väl kan bli över 14 000 då nämnden från nyår inte bara ska pröva fler typer än hittills av tvister som exempelvis om värmepumpar och lotterier. Som konsument får man också längre tid på sig att skicka in en anmälan, och reklamationsnämnden ska dessutom från och med i år även pröva tvister om lägre belopp än hittills. Särskilt rese- och elektronikavdelningen, där beloppet sänkts från 1000 till 500 kronor, väntas öka. Till artikeln >>

Kommentarsfunktionen är avstängd.